perjantai 11. joulukuuta 2015

Oman kirjan työstämistä

Monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttaminen on päässyt siihen vaiheeseen, että ensi viikolla pidämme kirjojen julkaisutilaisuuden.

Omasta mielestäni tähän mennessä mielekkäin työvaihe on ollut omien kirjojen työstäminen. Oppilaat puursivat ahkerasti omien kirjojensa parissa ja jokainen 6. luokkalainen pystyi kirjottamaan jokaisesta kirjan luvusta vähintään yhden sivun mittaisen. Vaikka luokka oli täynnä oppilaita ja sinne tänne meneviä Chromebookien virtajohtoja, ei tämä opettajan silmissä sekasorrolta näyttävä tilanne hidastanut oppilaiden työskentelyä. 

Tunneilla oli mukava huomata, että oppilaiden välinen yhteistyö sujuu yli luokka-asterajojen. Näin jälkikäteen ajateltuna toivoisin, että meillä olisi ollut enemmän aikaa ohjeistaa oppilaita palautteen antamiseen. Nyt osa palautteesta on jäänyt melko pintapuoliseksi. Tätä voidaan onneksi harjoitella vielä myöhemminkin.

Kuvitusvaiheessa minulla oli luokassani muutamia esimerkkejä kirjojen kuvituksista, joita oppilaat saivat käydä tutkailemassa. Oppilaat tekivät kirjaansa kansikuvan ja yhden kuvituskuvan tai kartan. Tämän vaiheen toteutin luokassani melko lyhyellä aikataululla, mikä on selkeästi näkyvissä kuvien laadussa. Olisin toivonut, että olisin voinut järjestää siihen enemmän aikaa, mutta joulukiireet alkoivat luokassakin painaa kovasti päälle.

Vielä on jäljellä opettajalle ehkä haastavin vaihe eli kirjojen "painaminen". Alkuviikosta oppilaat loihtivat tulosteista houkuttelevan näköiset kirjat, mitkä pääsevät sitten esille kirjojen julkistamistilaisuudessa.

Hyvin antoisaa on ollut tähän asti, joten eiköhän tuo loppukin mene mallikkaasti :)

                                                                       Eveliina Kestilä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti