perjantai 11. joulukuuta 2015

Mitä on laaja-alainen osaaminen?


Mitä minulla tulee ensimmäisenä mieleen laaja-alaisesta osaamisesta, on se, että siinä oppilaalla on hallussa suurempia kokonaisuuksia. Hänelle on kertynyt monipuolista osaamista, jota hän tarvitsee nykypäivän ja tulevaisuuden yhteiskunnassa selvitymiseen.

Sitähän se laaja-alainen osaaminen oikeastaan onkin, kun perehtyy uuteen opetussuunnitelmaan. Tietojen ja taitojen lisäksi laaja-alaiseen osaamiseen kokonaisuuteen sisältyvät arvot, asenteet ja tahto. Kun oppiaineisiin sisällytetään laaja-alaisen osaamisen osa-alueita otetaan huomioon oppilaan kasvaminen ihmisenä ja kansalaisena.

Elämää vartenhan sitä koulua käydään, joten meidän tulee antaa näille tulevaisuuden lupauksille mahdollisimman hyvät eväät elämään. Olen monesti miettinyt kumpi on tärkeämpää se, että oppilas hallitsee hirveästi nippelitietoa vai se, että hän osaa toimia yhdessä toisten kanssa ja oppii aktiivisen tiedonhankkijan rooliin. Asioiden ymmärtäminen ja sydämen viisaus, ne voisivat olla ne hyvät matkaeväät elämään.

                                                                              Eveliina Kestilä

Oman kirjan työstämistä

Monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttaminen on päässyt siihen vaiheeseen, että ensi viikolla pidämme kirjojen julkaisutilaisuuden.

Omasta mielestäni tähän mennessä mielekkäin työvaihe on ollut omien kirjojen työstäminen. Oppilaat puursivat ahkerasti omien kirjojensa parissa ja jokainen 6. luokkalainen pystyi kirjottamaan jokaisesta kirjan luvusta vähintään yhden sivun mittaisen. Vaikka luokka oli täynnä oppilaita ja sinne tänne meneviä Chromebookien virtajohtoja, ei tämä opettajan silmissä sekasorrolta näyttävä tilanne hidastanut oppilaiden työskentelyä. 

Tunneilla oli mukava huomata, että oppilaiden välinen yhteistyö sujuu yli luokka-asterajojen. Näin jälkikäteen ajateltuna toivoisin, että meillä olisi ollut enemmän aikaa ohjeistaa oppilaita palautteen antamiseen. Nyt osa palautteesta on jäänyt melko pintapuoliseksi. Tätä voidaan onneksi harjoitella vielä myöhemminkin.

Kuvitusvaiheessa minulla oli luokassani muutamia esimerkkejä kirjojen kuvituksista, joita oppilaat saivat käydä tutkailemassa. Oppilaat tekivät kirjaansa kansikuvan ja yhden kuvituskuvan tai kartan. Tämän vaiheen toteutin luokassani melko lyhyellä aikataululla, mikä on selkeästi näkyvissä kuvien laadussa. Olisin toivonut, että olisin voinut järjestää siihen enemmän aikaa, mutta joulukiireet alkoivat luokassakin painaa kovasti päälle.

Vielä on jäljellä opettajalle ehkä haastavin vaihe eli kirjojen "painaminen". Alkuviikosta oppilaat loihtivat tulosteista houkuttelevan näköiset kirjat, mitkä pääsevät sitten esille kirjojen julkistamistilaisuudessa.

Hyvin antoisaa on ollut tähän asti, joten eiköhän tuo loppukin mene mallikkaasti :)

                                                                       Eveliina Kestilä


sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Oppimispeliprojekti koti- ja lemmikkieläimistä

Projekti toteutettiin Pöllönkankaan koulun kahden 4.luokan kanssa. Työnjako suunnitelmissa meni ryhmissä rinnakkain toisen oppimispelin kanssa ja koululla työnjako meni käytännössä niin, että molemmat opettajat vastasivat oman luokkansa projektista. Yhdessä jaoimme ajatuksia ja ideoita aina välillä, kun siihen tarjoutui tilaisuus.

Kyseinen oppimispeli projekti on edennyt rinnakkain lähes samaa aikaa, kun suunnitelmia on kirjattu. Vierailut oli tehty syksyllä jo ennakkoon, kun projektin toteutus oli varmistunut.

Tavoitteet: 

  • Opitaan oppimispeliin liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt sekä pelejä tehdessä että toisten pelejä pelatessa
  • Opitaan erilaisia tiedonhakukeinoja
  • Työnjako ja vastuunotto lopputuotoksen kannalta
  • Oman ja muiden töiden arviointia
Näihin yleisiin tavoitteisiin lisäisin vielä ryhmätyötaitojen kehittämisen, jota pidän yhtenä tärkeimmistä tavoitteista jatkuvasti pitkin matkaa.

Laaja-alaisista tavoitteista projektiin sisältyy tavalla taikka toisella jotain kaikista seitesemästä osa-alueesta. Tarkka kuvaus suunnitelmissa.

Toteutus:
Aivan ensimmäiseksi kävimme tutustumassa kaikkien 4.luokkien kanssa syyskuun loppupuolella Oulussa Lambergin maitotilaan ja pääsimme näin paikan päälle näkemään mitä kaikkea maitotilalla tapahtuu. Oppilaat kyselivät maitotilan isänniltä, joita oli kaksi ja emännältä kovasti erilaisia asioita maidontuotantoon liittyen sekä elämästä muutenkin maitotilalla. 




Myöhemmin syyskuussa saimme 4.luokille vierailijaksi opaskoira Samun. Samun isäntä kertoi Samun työstä ja siitä millainen apu opaskoira on sitä tarvitsevalle. Kysymyksiä oppilaiden taholta tuli taas valtavasti. Näiden kahden vierailun myötä saimme projektiin asiantuntija osuutta. Lisäksi tilasin eläinten viikon materiaalin oppilaille, joka käsitteli koiraa. Käsittelimme materiaalia eläinten viikolla vko 41 lokakuussa.



Vierailujen jälkeen oppilaat saivat viikon ajan lukea Jäljillä4-kirjasta lemikkieläinjakson kappaleet ja tehdä perustehtävät. Kotieläimiin olimme tutustuneet oppitunneilla edellisessä jaksossa. Kävimme yhdessä luokassa läpi tehtävät. Tässä vaiheessa tutustuimme myös erilaisiin peleihin, kylläkin aika pikaisesti. Kirjaan perehtymisen jälkeen jokainen kirjasi valmiille monistepohjalle, mistä aiheesta haluaisi tietää enemmän, mistä voisi hakea aiheesta lisätietoa, millaisen pelin voisi/haluaisi toteuttaa. 

Näiden aloituspuuhien jälkeen jaoin itse oppilaat neljän hengen ryhmiin huomioiden sen, että kaikissa ryhmissä työskentely onnistuisi erilaisista oppijoista/työskentelijöistä huolimatta. Luokassamme on 16 oppilasta, joten ryhmiä tuli neljä. Myös toinen 4.-luokka innostui toteuttamaan peliprojektia kanssamme. Projektin toteutukseen varasimme kaikki ylt:n, äidinkielen ja kuvaamataidon tunnit. 

Aluksi tehtiin ryhmille omat logot ja keksittiin nimet. Seinälle laitoimme listan, jossa oli projektin etenemisen vaiheet. Ryhmä laittoi merkkinsä etenemistahdissa aina oikealle kohdalle listaan. Tämä tahtoi unohtua projektin edetessä. Emme aiemmin olleet tällaista käyttäneet, joten tätä täytyy varmasti harjoitella tulevissa projekteissa lisää.

Ryhmät saivat valita, minkä tyyppisen pelin valmistavat ja mistä aiheesta. Tärkeää oli huomioida ja muistaa, että pelin tulee opettaa jotain valitusta aiheesta peliä pelaaville. Kaikki neljä ryhmää luokassamme päätyivät lauta peliin. Aihealueen peliin ryhmät saivat valita vapaasti opikelluista asioista. Kaksi ryhmistä valitsi aiheeksi koirat ja kaksi lemmikkieläimet. Pelin suunnittelu aloitettiin miettimällä sääntöjä ja hakemalla tietoa omasta aiheesta, perustuen pelin ideaan.Tietoa haettiin netistä luokassa olevilla tietokoneilla sekä oppilaiden omilla älykännyköillä. Lisäksi hyödynsimme koulun omaa tietokirjallisuutta oppikirjan lisäksi.



Etukäteen emme asettaneet peliprojektille tiukkaa aikataulua, vaan ähdimme siitä liikkeelle, että käytämme siihen tarvittavan ajan. Pelilautojen, -merkkien ja korttien tekeminen vei kohtalaisen paljon aikaa, kokonaisuudessaan kolme viikkoa. Yksi ryhmä otti myös hienosti toteutuksessa huomioon luokassamme olevan ja tässä kyseisessä ryhmässä työskennelleen pistetekniikoin opiskelevan oppilaan. He mm. tekivät yhdessä pistekirjoituskoneella kontaktille pelilautaan omia merkintöjä pelirataan. 





Pelilautojen/-pohjien työstöä

Pelilautojen ym. työstön jälkeen pelejä koepelattiin luokassa oman ryhmän kesken ja tämän pohjalta vielä mietittiin lopullisia sääntöjä peleille ennen sääntöjen puhtaaksi kirjoittamista. Lopuksi säännöt kirjoitettiin puhtaaksi ja sen jälkeen luovutettiin pelattavksi luokassa muille ryhmille. Kaikki ryhmät ovat nyt pelanneet toistensa pelit sekä olemme pitäneet pelitunnin 1.-luokan kummioppilaillemme.


Vielä olisi tarkoitus yhdessä toisen 4. luokan kanssa pelata toistemme pelejä.

Arviointi:
Arviointia on tapahtunut opettajan ja ryhmän taholta pitkin matkaa. Vielä on kuitenkin tekemättä itsearviointi ja vertaisarviointi kirjallisesti. Näiden pohjalta olisi tarkoitus vielä keskustella yhdessä projektista kokonaisuudessaan. Nyt kun katsoo tätä taaksepäin, näyttää sille, että projekti on kulkenut aikalailla mukana miltei koko syksyn enemmän tai vähennän aktiivisesti. Oppilaat ovat jaksaneet olla innostuneita koko matkan ajan. Aamulla ensimmäinen kysymys oli usein: -Tehdäänkö tänään peliä? Ja kun vastaus oli: -Kyllä! niin JEE huuto seurasi sitä :) Opettajana jatkossa haluaisin ja pitäisi panostaa vielä enemmän projektissa mukana olevien pettajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja vastuualueidan jakamiseen. Tällä tavoin saisi varmasti projektiin vielä enemmän monipuolisuutta. Eniten mietityttää edelleen, se miten saada vastuullisti työskentelemään ne oppilaat, jotka helposti ovat vapaamatkustajan asemassa. Yritimme projektin alkaessa kovasti miettiä kunkin ryhmän jäsenen vastuu alueita, mutta silti on vielä osalle erittäin vaativa tehtävä pysyä ryhmän toiminnassa aktiivisesti vastuullisena jäsenenä mukana. Tätä selvästi tulee harjoitella jatkossain kovasti.

                                                                                             Tarja Vuotila