Mikä minusta tulee isona?
Raportti toteutuksesta blogia varten
Teema
|
Mikä minusta tulee isona?
|
Aikataulu
|
Loka-marraskuu 29.11.2015
|
Kohderyhmä
|
Kaksi pienryhmää: 3-luokka ja 8-9-luokka
|
Tavoitteet
|
Oppiaineita, luokka-asteita ja maantieteellisen sijainnin ylittävä monialainen oppimiskokonaisuus etäyhteistyönä.
|
Mitä tehtiin?
|
Mikä minusta tulee isona?-haastattelut, Suomen maantieteen kertaaminen, erilaisten sovellusten käyttö.
|
Miten tehtiin?
|
Suunnittelu, neuvot ja haastattelut Skypen välityksellä, haastattelukysymyksiin vastaaminen kirjallisesti, Padlet-seinään kirjoitettiin ja liitettiin valokuvia, yhteistyöluokan maantieteellisen sijainnin selvittäminen karttasovellusten (Google Maps) avulla (samalla katseltiin Suomen karttaa yleisestikin).
|
Opettajan rooli
|
Suunnittelija, opastaja, tekijä ja oppija.
|
Oppilaan rooli
|
Tekijä, opastaja ja oppija.
|
Opettajien työnjako
|
Yhteissuunnittelua, toisen opettajan oppilaiden ohjeistaminen ja omien oppilaiden ohjeistaminen sekä itsenäistä työskentelyä oman luokan kanssa.
|
Oppilaiden kokemuksia
|
Oppilaiden kokemukset taisivat olla pääsääntöisesti positiiviset. Yksi kieltäytyi livehaastattelusta. Oppilaat olivat kiinnostuneita yhteistyöluokasta.
|
Oppilaiden motivaatio
|
Suhteellisen motivoituneita.
|
Oppivatko oppilaat?
|
Oppivat vuorovaikutustaitoja sekä käyttämään erilaisia sovelluksia (Skype, Padlet, Google Drive, Google Maps)
|
Mitä konkreettista saatiin aikaiseksi?
|
Kirjalliset ja suulliset (Skype) haastattelut, Padlet-seinät, yhteistyötä yhteistyöluokan kanssa, Suomen maantieteen kertaaminen ja keskustelua.
|
Onnistuimmeko: mikä toimi ja missä kehittämisen varaa?
|
Mielestäni onnistuimme tekemisessä.
Yhteistyöluokan kanssa olisi ollut kiva tehdä enemmänkin yhteistyötä, mutta kouluelämän kiireet estivät. Yhteistyötä voi tosin jatkaa tämän projektin tiimoilta tai muussa yhteydessä kurssin jälkeenkin.
|
Mitä minä opin?
|
Opin mm. varmemmaksi Skypen käyttäjäksi, opin käyttämään Padlet-sovellusta, opin lisää Google Drivesta ja opin monipuolistamaan opetusmenetelmiä.
|