tiistai 22. syyskuuta 2015

Hajatelmia webinaarista

Minä en taida ehtiä koskaan osallistumaan varsinaiseen webinaariin, joten katselen tallenteen myöhemmin ja kirjoittelen siitä ajatuksen tai useamman. On se vaan ihmeellistä nykyisin, mihin kaikkeen ehtii osallistumaan - mikä kaikki on mahdollista - vaikka ei oltaisi samalla puolella maapalloa. Sitä mietin webinaaria katsoessanikin: mahdollisuuksia on valtavan paljon ja se sitten on hyvä juttu. Seurauksena on tietysti se, että opena minun täytyisi osata aika paljon uutta joka vuosi - vai kuukausi? - ja siis itse opiskeltava koko ajan lisää. Eikä pelkästään digitalisaatioon liittyviä asioita. Se kuva opettajalta vaadittavista taidoista oli niiiiin selkeä. On oltava sekä tekninen, pedagoginen että sisällöllinen osaaminen. On siis kehitettävä itseään koko ajan aika monella osa-alueella. Hm, siitä seuraa tietysti se, että on uskallettava rajata, koska eihän kenenkään aika riitä kaikkeen mahdolliseen yhdellä kertaa. Viime keväänä olin itse suorastaan lapsellisen ylpeä, kun otin käyttöön kaksi uudenlaista sisällön rikastuttamisen keinoa yhden kevään aikana (thinglinkin ja build-a-wallin). Olisiko se rajaamisen taitokin hyvä olla olemassa, vaikka ei ihan ydintaitoihin mahdukaan? Entä sitten jaksamisesta huolehtiminen -> työhyvinvointi. Sitä tietysti tukee sitten esimerkiksi hyvät taidot määritellä ongelmia ja ratkaista niitä. Minua kiinnosti webinaarin annista myös tuo listaus tärkeimmistä työssä käytetyistä taidoista. Luin listaa ja oli ihan pakko olla samaa mieltä - koskee se minuakin. Ongelmien ratkaisua, tiedonhakua, puhetyöläisyyttä ja jatkuvaa opiskelua opettajankin työ lähinnä on. Vähemmän minä itse tarvitsen esimerkiksi erityisiä aineenhallinnan taitoja. Ihan nopeasti ajattelin naapurissa asuvaa maanviljelijää ja mietin, että aika moni asia koskee häntäkin. Ainakin voin liittää ongelmat ja niiden ratkaisut, uusimpien tutkimusten seuraamisen ja vaikkapa itsenäisen työskentelyn taidot myös nykyisiin maanviljelijöihin, vaikka ei ehkä heti arvaisi. Mielenkiintoinen webinaari kaiken kaikkiaan.

4 kommenttia:

  1. Tuot hyvin esille erilaisia opettajan tämän hetken taitoja. TPACK-malli on minustakin selkeä kova siitä, että taidoissa korostuu nyt sisältö- ja pedagogisen osaamisen lisäksi tekninen osaaminen. Monia varmasti mietityttää, miten taitava teknisesti täytyy olla, pitääkö omaksua kaikki uusi tieto- ja viestintätekniikka? Ei varmast, vaan riittää, että löytää teknologiasta itselleen välineitä, jotka sopivat omaan opetukseen ja tukevat oppimista. Jarin sanoin, teknologian ja pedagogiikan on paiskattava kättä. Pelkkä tekniikan päälleliimaaminen opetukseen ei siis ole järkevää. Yhä usemapi työ on jatkuvaa uuden opiskelua, mutta myös omien rajojen tunnistamista ja oman uuden oppimisen säätelyä, jotta työn mielekkyys ja hyvinvointi säilyisi.

    VastaaPoista
  2. Tänään yle TV 2:lla klo 19.30 tuli hyvä ohjelma tähän koulutukseemmekin liittyen. Eli ohjelma oli Kioski: Kaarlen maailma. Vieraina olivat opettaja Markus Humaloja (eduhakkeri.blogspot.fi) kertomassa uudesta tavastaan opettaa ja pari kouluttajaa Tuomas Lipponen (skhole.fi) ja Saku Tuominen (scool.fi\) kertomassa omia näkemyksiän koulun / koulutuksen muutoksesta ja sen haasteista. Lohduttavaa oli Tuomas Lipposen kommentti, että on kohtuutonta kaataa vastuu koulun kehittämisestä ja esim. digitalisoinnista pelkästään opettajien niskaan. Hänen mukaansa se olisi sama asia kun Kimi Räikköselle sanottaisiin, että sinun pitää nyt itse kehitellä ja koota uusi parempi Formula-auto. Ei taitaisi enää pärjätä näinkään hyvin kuin nyt! Eli opettajat ja koulut tulevat tarvitsemaan paljon myös ulkopuolista apua, jotta löydetään parhaiten toimivat tekniset ratkaisut.

    VastaaPoista
  3. Digiajan amok-juoksussa on syytä pitää mielessä, mikä on ihmiselle hyvä. Irmeli Halisen luennosta minuun kolahti erityisesti se että tavoitellaan eheitä oppimiskokonaisuuksia niin, että tiedot, taidot, arvot, asenteet ja tahto ja niiden käyttäminen HYVÄÄN yhdistyvät. Hyvän mielen koulua koulun aikuisille ja lapsille. Stressaantuneella ja ylikuormittuneella opettajalla ei ole kovin paljon annettavaa tulevaisuuden rakentajillemme.

    VastaaPoista
  4. Susanna kirjoittaa "on uskallettava rajata, koska eihän kenenkään aika riitä kaikkeen mahdolliseen yhdellä kertaa". Uusi OPS tuo mukanaan valtavan määrän uusia asioita (TVT, pedagogiikka ja sisältö). Keskittyminen yhteen tai muutamaan uuteen asiaan kerrallaan, rauhassa ja niiden opetteleminen kunnolla, on ainakin omalla kohdallani keino uuden OPS:in haltuun ottamiseksi. Yksi lempilauseistani sopii tähänkin: vähemmän on enemmän.

    VastaaPoista