keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Ihana, jännittävä muutos


Ensinnäkin täytyy sanoa, että olen rakastunut tulevaan opetussuunnitelmaan! Vihdoinkin meille on tulossa normi, jonka keskiössä on opetuksen sijaan OPPIMINEN. Aikaisemmissakin opetussuunnitelmissa puhuttiin oppilaiden osallistamisesta ja aktiivisesta roolista, mutta luulenpa, että nyt vihdoin Suomen kouluissa edetään kyseisissä teemoissa suurin harppauksin.

Uuden opetussuunnitelman myötä opettajat kysyvät MIKSI, MITEN ja MITÄ. Ennen puhuttiin piilo-opetussuunnitelmasta. Nyt siitäkin tehdään näkyvä. Kaiken päämääränä on eheyttää opetusta. Tavoitteena on laajan yleissivistyksen omaava oppilas, joka saa aineksia maailmankuvan rakentamiseksi.  

Kaksikymmentä vuotta takana opettajuutta. Silti uusi OPS haastaa oppimaan uutta voidakseni kiinnittää tietoisemmin huomiota siihen, mitä taitoja oppilaat tavoittelevat. Oman kaupunkini OPS-ryhmässä päädyimme liittämään taitoihin iskulauseet, joiden ympärille mietittiin tärkeitä tukisanoja. Toivottavasti "kennomme" saavat kaupunkimme opettajat mietteliäiksi! Esimerkkinä L5 


4 kommenttia:

  1. Toivottavasti uuden opsin taitotavoitteet toteutuvat seuraavina vuosikymmeninä koulussa. Etenkin oppilaiden tiedonhakutaitojen ja vastuullisuuden pitäisi vastata työelämän tarpeita. Diginatiivit kun eivät kuitenkaan osaa käyttää digilaitteita hyödyllisesti - sometetaan ja googlataan, mutta hakutuloksia ei edes jakseta tutkia otsikkoa pidemmälle. Jos vastausta ei ole otsikossa tai tiedonlähteen raamatussa Wikipediassa, vastausta ei ole olemassa.

    Liian monesti nykyään kuulee, kuinka vastavalmistuneet eivät osaa käytännössä mitään töihin tullessaan, eivät osaa ratkaista ongelmia tai etsiä tietoa ja töihin vain ei osata tarttua. Toivottavasti oppilaiden motivaatio koulunkäyntiin, samoin kuin työhön, parantuu vastuullisuuden ottamisen myötä. Ainakin hyvä esimerkki tästä on koulumme jopo-luokka, jossa oppilaat löytävät motivaation opiskeluun, kun joutuvat ottamaan itse vastuun tekemisestään. Jopon toiminnassa toteutuu myös uuden opsin tavoitteet laaja-alaisesta oppimisesta. Oppilaat hyötyvät kovasti myös siitä, että voivat tehdä samaa ainetta niin kauan kuin jaksavat ja haluavat: hyvää flowta ei kannata katkaista 45-75-90 minuutin päästä. Olisiko tulevaisuuden koulu sellainen, jossa oppilaat saavat päättää mitä ainetta opiskelevat omassa tahdissaan, luokkia ja oppitunteja ei ole, opettajat ovat ohjaajia ja koulu on avointa oppimisen tilaa?

    VastaaPoista
  2. Tuleva OPS korostaa laaja-alaisen opetuksen järkevyyttä, mutta eri asia on, miten sitä ruvetaan toteuttamaan. Pitää pyrkiä suunnittelemaan sellaisia opetuskokonaisuuksia, että niitä on järkevä toteuttaa ja myös resurssit toteuttaa. Nykyisen OPS:n aikakaudella on puhuttu integroimisesta. No nyt tulevan OPS:n aikakaudella integroiminen muutetaan laaja-alaiseksi oppimiseksi myös käytännön tasolla.

    VastaaPoista
  3. Tulevaisuudessa opettajan rooli oppilaan motovoijana korostuu entisestään. Opettaja rakentaa työkalut, mahdollistaa oppimisen sekä antaa mahdollisuuden osaamisen näyttämiselle. Tegnologian hyödyntäminen opetuksessa lähentää toivottavasti oppilaan koulu- ja vapaa-ajan maailmaa, ja motivoi oppilasta oppimiseen.

    Näiden kaikkien hienojen visoiden toteuttamisen edellytys on, että kouluihin saadaan ajanmukaiset tegnologialaitteet. Tämän lisäksi opettajien täytyy saada koulutusta niiden käyttöön.

    Lea, teidän kennoideanne on mahtava :)

    VastaaPoista
  4. Onpa ihana kommentti - siihen voin aika hyvin samaistua! Olen jo muutaman vuoden ajan ollut enemmän tai vähemmän mukana tulevan opsin suunnittelutyössä omalla paikkakunnallani. Voin siis katsoa olevani melko hyvin sisäänajettu sen ajatusmaailmaan. Samaa ei valitettavasti voi sanoa kaikista muista oman paikkakuntani kollegoista, sillä niinhän se aina on, että muutosvastarinta on voimakas.

    Olemme tämän koulutuksen myötä kokeilleet omassa koulussamme yhtä monialaista kokonaisuutta puolellatoista luokalla. Suunnittelu on vienyt ehkä yllättävänkin paljon aikaa useine kierroksineen, mutta se on ollut sen arvoista.

    Myös minä ihailin kennomallia. Olisipa kiva tutustua siihen tarkemmin :)

    VastaaPoista