sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Oppimispeliprojekti koti- ja lemmikkieläimistä

Projekti toteutettiin Pöllönkankaan koulun kahden 4.luokan kanssa. Työnjako suunnitelmissa meni ryhmissä rinnakkain toisen oppimispelin kanssa ja koululla työnjako meni käytännössä niin, että molemmat opettajat vastasivat oman luokkansa projektista. Yhdessä jaoimme ajatuksia ja ideoita aina välillä, kun siihen tarjoutui tilaisuus.

Kyseinen oppimispeli projekti on edennyt rinnakkain lähes samaa aikaa, kun suunnitelmia on kirjattu. Vierailut oli tehty syksyllä jo ennakkoon, kun projektin toteutus oli varmistunut.

Tavoitteet: 

  • Opitaan oppimispeliin liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt sekä pelejä tehdessä että toisten pelejä pelatessa
  • Opitaan erilaisia tiedonhakukeinoja
  • Työnjako ja vastuunotto lopputuotoksen kannalta
  • Oman ja muiden töiden arviointia
Näihin yleisiin tavoitteisiin lisäisin vielä ryhmätyötaitojen kehittämisen, jota pidän yhtenä tärkeimmistä tavoitteista jatkuvasti pitkin matkaa.

Laaja-alaisista tavoitteista projektiin sisältyy tavalla taikka toisella jotain kaikista seitesemästä osa-alueesta. Tarkka kuvaus suunnitelmissa.

Toteutus:
Aivan ensimmäiseksi kävimme tutustumassa kaikkien 4.luokkien kanssa syyskuun loppupuolella Oulussa Lambergin maitotilaan ja pääsimme näin paikan päälle näkemään mitä kaikkea maitotilalla tapahtuu. Oppilaat kyselivät maitotilan isänniltä, joita oli kaksi ja emännältä kovasti erilaisia asioita maidontuotantoon liittyen sekä elämästä muutenkin maitotilalla. 




Myöhemmin syyskuussa saimme 4.luokille vierailijaksi opaskoira Samun. Samun isäntä kertoi Samun työstä ja siitä millainen apu opaskoira on sitä tarvitsevalle. Kysymyksiä oppilaiden taholta tuli taas valtavasti. Näiden kahden vierailun myötä saimme projektiin asiantuntija osuutta. Lisäksi tilasin eläinten viikon materiaalin oppilaille, joka käsitteli koiraa. Käsittelimme materiaalia eläinten viikolla vko 41 lokakuussa.



Vierailujen jälkeen oppilaat saivat viikon ajan lukea Jäljillä4-kirjasta lemikkieläinjakson kappaleet ja tehdä perustehtävät. Kotieläimiin olimme tutustuneet oppitunneilla edellisessä jaksossa. Kävimme yhdessä luokassa läpi tehtävät. Tässä vaiheessa tutustuimme myös erilaisiin peleihin, kylläkin aika pikaisesti. Kirjaan perehtymisen jälkeen jokainen kirjasi valmiille monistepohjalle, mistä aiheesta haluaisi tietää enemmän, mistä voisi hakea aiheesta lisätietoa, millaisen pelin voisi/haluaisi toteuttaa. 

Näiden aloituspuuhien jälkeen jaoin itse oppilaat neljän hengen ryhmiin huomioiden sen, että kaikissa ryhmissä työskentely onnistuisi erilaisista oppijoista/työskentelijöistä huolimatta. Luokassamme on 16 oppilasta, joten ryhmiä tuli neljä. Myös toinen 4.-luokka innostui toteuttamaan peliprojektia kanssamme. Projektin toteutukseen varasimme kaikki ylt:n, äidinkielen ja kuvaamataidon tunnit. 

Aluksi tehtiin ryhmille omat logot ja keksittiin nimet. Seinälle laitoimme listan, jossa oli projektin etenemisen vaiheet. Ryhmä laittoi merkkinsä etenemistahdissa aina oikealle kohdalle listaan. Tämä tahtoi unohtua projektin edetessä. Emme aiemmin olleet tällaista käyttäneet, joten tätä täytyy varmasti harjoitella tulevissa projekteissa lisää.

Ryhmät saivat valita, minkä tyyppisen pelin valmistavat ja mistä aiheesta. Tärkeää oli huomioida ja muistaa, että pelin tulee opettaa jotain valitusta aiheesta peliä pelaaville. Kaikki neljä ryhmää luokassamme päätyivät lauta peliin. Aihealueen peliin ryhmät saivat valita vapaasti opikelluista asioista. Kaksi ryhmistä valitsi aiheeksi koirat ja kaksi lemmikkieläimet. Pelin suunnittelu aloitettiin miettimällä sääntöjä ja hakemalla tietoa omasta aiheesta, perustuen pelin ideaan.Tietoa haettiin netistä luokassa olevilla tietokoneilla sekä oppilaiden omilla älykännyköillä. Lisäksi hyödynsimme koulun omaa tietokirjallisuutta oppikirjan lisäksi.



Etukäteen emme asettaneet peliprojektille tiukkaa aikataulua, vaan ähdimme siitä liikkeelle, että käytämme siihen tarvittavan ajan. Pelilautojen, -merkkien ja korttien tekeminen vei kohtalaisen paljon aikaa, kokonaisuudessaan kolme viikkoa. Yksi ryhmä otti myös hienosti toteutuksessa huomioon luokassamme olevan ja tässä kyseisessä ryhmässä työskennelleen pistetekniikoin opiskelevan oppilaan. He mm. tekivät yhdessä pistekirjoituskoneella kontaktille pelilautaan omia merkintöjä pelirataan. 





Pelilautojen/-pohjien työstöä

Pelilautojen ym. työstön jälkeen pelejä koepelattiin luokassa oman ryhmän kesken ja tämän pohjalta vielä mietittiin lopullisia sääntöjä peleille ennen sääntöjen puhtaaksi kirjoittamista. Lopuksi säännöt kirjoitettiin puhtaaksi ja sen jälkeen luovutettiin pelattavksi luokassa muille ryhmille. Kaikki ryhmät ovat nyt pelanneet toistensa pelit sekä olemme pitäneet pelitunnin 1.-luokan kummioppilaillemme.


Vielä olisi tarkoitus yhdessä toisen 4. luokan kanssa pelata toistemme pelejä.

Arviointi:
Arviointia on tapahtunut opettajan ja ryhmän taholta pitkin matkaa. Vielä on kuitenkin tekemättä itsearviointi ja vertaisarviointi kirjallisesti. Näiden pohjalta olisi tarkoitus vielä keskustella yhdessä projektista kokonaisuudessaan. Nyt kun katsoo tätä taaksepäin, näyttää sille, että projekti on kulkenut aikalailla mukana miltei koko syksyn enemmän tai vähennän aktiivisesti. Oppilaat ovat jaksaneet olla innostuneita koko matkan ajan. Aamulla ensimmäinen kysymys oli usein: -Tehdäänkö tänään peliä? Ja kun vastaus oli: -Kyllä! niin JEE huuto seurasi sitä :) Opettajana jatkossa haluaisin ja pitäisi panostaa vielä enemmän projektissa mukana olevien pettajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja vastuualueidan jakamiseen. Tällä tavoin saisi varmasti projektiin vielä enemmän monipuolisuutta. Eniten mietityttää edelleen, se miten saada vastuullisti työskentelemään ne oppilaat, jotka helposti ovat vapaamatkustajan asemassa. Yritimme projektin alkaessa kovasti miettiä kunkin ryhmän jäsenen vastuu alueita, mutta silti on vielä osalle erittäin vaativa tehtävä pysyä ryhmän toiminnassa aktiivisesti vastuullisena jäsenenä mukana. Tätä selvästi tulee harjoitella jatkossain kovasti.

                                                                                             Tarja Vuotila

6 kommenttia:

  1. Vaikka osa työskentelystä / suunnittelusta on tapahtunut opettajajohtoisesti, niin oppilaiden osallistuminen on ollut suurta. Teema on ajankohtainen juuri tuon ikäisiä oppilaita ajatellen. Muistelen, että neljännen luokan sisältöihin kuuluvat kotieläimet. Oppiaineiden (kuvis, ai, ylt) yhdistely on onnistunut, on valittu toimiva ratkaisu tämän kokonaisuuden toteuttamiseen. Ja eikös liikunnankin voi ajatella toteutuneen, kun oli niitä maatilavierailuja.

    Teen tässä omaa tulkintaa: luulen, että opettaja on asettanut tavoitteet ainakin suurimmalta osin. Ja oppilaat ovat vielä kuitenkin niin alakoululaisia, että se onkin järkevää. Toisaalta, ovat oppilaat jotakin tavoitteita miettineet. Hehän ovat joutuneet itse pohtimaan, että mitä he halauaisivat tietää eri aiheista. Projektista löytyvät sekä oppiainekohtaiset tavoitteet että laaja-alaiset - molemmat vaikuttavat ihan realistisilta. Oppimistavoitteet toteutuivat varmasti jokaisen kohdalla jollakin tavalla. Uskon, että tavoite "syventää ja laajentaa oppilaiden tietämystä kotieläimistä" toteutui erityisen hyvin, koska ryhmät pääsivät vierailulle maatilalle.

    Oppilaiden osallisuus on myös toteutunut hyvin. He ovat saaneet olla aktiivisina toimijoina esimerkiksi haastattelijoiden roolissa, peliä tehtäessä ja vielä pienemmille oppilaille pelituokiota järjestäessään. Toiminta vaikuttaa juuri sopivalta valitulle ikäryhmälle ja toiminnallisuus on tehnyt oppimisesta mielekästä - arvioisin motivaation olleen hyvällä tolalla.

    Opettajien yhteistyö on toteutunut suunnitteluvaiheessa. Ilmeisesti toteutusvaiheessa yhteistyötä ei ole juurikaan ollut, mutta arviointivaiheessa jälleen on. Tarkoitus kaiketi oli, että opettajien välistä yhteistyötä olisi pitkin matkaa. Vaan eipä se omalla kohdallanikaan toteutunut juuri sillä tavalla. Arki asettaa omia haasteitaan hyvillekin suunnitelmille.

    Aikataulutuksesta, olikohan niin, että pelin varsinaiseen tekemiseen mennyt aika vähän yllätti. Mutta jatkossahan sitä voi ottaa huomioon taas uusia asioita eli kokemuksesta oppii. Noin muuten aikataulutus vaikutti toimivalta. Siis se, että projekti on kulkenut mukana melkein koko syksyn jossain muodossa. Itse ajattelen, että sellaiset elävät projektit ovat parhaita.

    VastaaPoista
  2. Projekti on ollut monipuolinen ja vastannut hyvin laaja-alaisiin tavoitteisiin. Oppiminen on tapahtunut monissa oppimisympäristöissä ja tuonut oppilaille moniaistillisia kokemuksia. Oppimista on varmasti tapahtunut paljon ja motivaatio on säilynyt hyvin koko projektin ajan.
    Pitkäkestoisen projektin haasteina mielestäni on projektin ydintavoitteiden hallinta ja arviointi. Raporttinne huokuu haasteiden hyvää hallintaa ja projektin onnistumista. Vertaisarvioinnin tekemisestä kirjallisesti ehkä harkitsisin, sillä hyvää vertaisarviointia on varmasti jo tapahtunut pelatessa pelejä.
    Tähän voisin lainata työkaverini arviointilausetta " Kaikilla oli kivaa, kaikki olivat mukana ja kaikki oppivat paljon."

    VastaaPoista
  3. Oppimispeliprojekti on ajankohtainen ja vastaa hyvin laaja-alaisiin tavoitteisiin. Projekti alkoi hyvällä taustatyöllä eli asiantunijavierailuilla ja kirjalliseen materiaaliin tutustumisella. Eri oppiaineita yhdisteltiin onnistuneesti.
    Oppilat vaikuttivat hyvin motivoituneilta projektiin. Heidän yhteistyö vaikutti toimivalta ja osa ryhmistä osasi huomioida jopa pelaajien erilaisa tarpeita. Kummioppilaatkin saivat nauttia projektin tuloksista. Pohdin, olisiko koko projektin voinut toteuttaa yhteistyössä eri luokka-asteilla.
    Projektissa oppilaat olivat aktiivisia toimijoita.

    VastaaPoista
  4. Mukava ja motivoiva projekti. Olette määrittäneet tavoitteet ja ohjanneet projektin alkuun nniden mukaisesti. Oppilaat ovat saaneet osallistua pelin myötä ideointiin. Hienoa, että olette vaatineet, että pelin tulee opettaa. Muutoin voisi oppilailla helpostikin tavoitteet jäädä toteutumatta ja homma jäädä puuhasteluksi. Nyt lopputulos vaikutta onnistuneen. Tätäpä olisi itsekin mukava kokeilla!

    VastaaPoista
  5. Todellakin motivoivan ja opettavaisen kuuloinen projekti. Eläimet ja pelillisyys on hyvä kombo! MOKissa toteutuvat hyvin erilaiset laaja-alaiset osaamistavoitteet ja myös ainekohtaiset. Nämä MOKit ovatkyllä oikea mahdollisuuksien maailma, erilaisia projekteja ja ainekombinaatioita on lukemattomia ja niitä voi kehitellä kokeilujen perusteella eteenpäin, lisätä aineista jne... Varmasti monet opettajatkin pitävät näitä mahdollisuuksina käyttää luovuutta. Tuot esiin yhteistyön haasteet, jotka tälläkin kurssilla ovat puhututtaneet. Ajan puute on varmaan se keskeisin haaste yhteissuunnittelulle koulussa, mutta on hyvä arvioida tätäkin jälkeenpäin ja miettiä, miten näitä esteitä saisi vähitellen raivattua. Yhteistyö kuitenkin on parhaimmillaan hyvin voimauttavaa.

    VastaaPoista
  6. Olipa ihania kuvia ja hyvä selostus. Oppilailla on selvästi ollut tekemisen meininkiä. He saivat perehtyä monenlaiseen materiaaliin ja oikeisiin eläimiin. Varmasti jakso jää mieleen pitkäksi aikaa. Sama kokemus oli minullakin siitä, että varsinainen pelin toteuttaminen kesti kauan aikaa.

    Oppimispeleissä oli erilaisia toteutuksia, ja erityisesti jäi mieleeni pistetekniikoin opiskelevan pelaajan huomiointi.

    VastaaPoista