maanantai 5. lokakuuta 2015

Ajatuksia webinaarista (21.9.)

Aika vaan rientää ja koskaan ei ehdi kaikkeen mukaan, Tuntuu olevan totta sekä elämässä että työssä. Joskus tuntuu, että lisää vaan vaaditaan, mutta ehtiikö kaikkeen mukaan. Kai se tämä opettajan elämä on yhtä kilpajuoksua vai pitäisikö sitä opettajankin katsoa omaa elämäänsä laaja-alaisesti?!

Miten se onkin niin hankalaa tehdä muutos? Pitäisikö koulun mennä digitalisoitua oppilaiden kanssa vai olla myös sosiaalinen paikka, joissa opitaan myös ihmissuhdetaitoja? Missä menee sopiva raja mennä haasteiden mukana ja kuitenkin pitää kiinni niistä suomalaisen koulun hyvistä puolista?

Itse olen sisimmältäni uudistaja, koska olen nopeasti kyllästyvä, mutta olen aina paininut sen ongelman kanssa, että mitä meidän pitäisi oppilaille opettaa. Minulla menee paljon aikaa nykyään kaikkeen muuhun kuin itse opettamiseen. Sisältö ei enää riitä, teknologiaa pitäisi integroida, kasvatustaitoja pitäisi olla, Kuka on tämä ihminen, joka osaa kaiken? En ainakaan minä, joten haluaisin muuttaa opetustani siihen suuntaan, että opetus tehdään yhdessä oppilaiden kanssa arviointia myöten. Ehkä tämä lisäisi myös kouluviihtyvyyttä. Mutta tälläiseen pitää oppilaat opettaa alusta alkaen ja jokaisen opettajan pitää siihen sitoutua, että opetus onkin uudenlaista.

Minna L.

6 kommenttia:

  1. Ihan samoja tuntemuksia täälläkin! Halua ja intoa muutokseen on, mutta miten ja milloin tuon kaiken ennättää tehdä, siinäpä pulma. Lohdullista on tietää, että on muitakin opettajia, jotka tuntevat / ajattelevat samoin.

    VastaaPoista
  2. Tämän koulutuksen koko loistava osallistujakaarti vaikuttaa olevan kehittäjäjoukkoa. Koulutuksessa on mieletön puhina päällä!

    Nämä Minnan esille nostamat kysymykset ovat kuitenkin hyvä ottaa meidän jokaisen ja kaikkien koulun ja koulutoimien päättäjien tosissaan. Kehittämisessä on uhkana uupumisvaara, jos selkeitä linjoja ei ole näkyvissä tai linjat muuttuvat alinomaa. Uusi OPS2016 linjaa jonkin verran koulujen työtä. Osaamista pitäisi kehittää kouluissa niin, että osaamista voitaisiin jakaa ja kenellekään ei tulisi sellainen olo, että pitäisi hallita kaikki yksin. Kehittäjää ei saa jättää yksin. - Tähän itse asiassa yksi hyvä ratkaisu kouluyhteisöissä on parhaillaan menillä olevan sisältöjakson teema: opettajien yhteistyö. Yhteistyön kautta työn ja osaamisen hallinnan tunne lisääntyy. Toinen aika yksinkertainen ja helposti toteutettava ratkaisu on Minnankin mainitsema oppilaiden osallistaminen.

    VastaaPoista
  3. Intoa tosiaan olisi uudistua, mutta aika ja taito on välillä kortilla. Oppilaiden osallistamisesta olisi kiva saada vinkkejä ja kuulla lisää. Olisiko jollain meidän koulutukseen osallistujalla antaa jotain hyviä ideoita? Tai tästä voisi järjestää uuden koulutuksen :)

    VastaaPoista
  4. Ja eilen uutisoitiin 3-vuotaiden puhumattomuudesta ja osasyynä tuotiin esille, että osa vanhemmista viettää enemmän aikaa somessa kuin vuorovaikutuksessa lastensa kanssa. Käykö pienten lasten opettaja-vanhemmille niin, että illat kuluvat somessa kollegoiden kanssa ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia suunnitellen ja lapset katsovat piirrettyjä tabletilta... :)

    Ei vaiskaan... ;) Totta on, että kehittämisessä uupuminen ja vastarinnan alla väsähtäminen ovat vaarana. Onkin paljolti pedagogisen johtamisen varassa, kuinka huolehditaan myös henkilöstön jaksamisesta ja resurssien riittävyydestä.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Pari viikkoa sitten OPS2016-työpajassa tehtävänä oli suunnitella monialainen oppimiskokonaisuus opettajaryhmän kanssa, johon oli valikoitunut opettajia satunnaisesti eri kouluilta ja kunnista. Oli yllättävää, kuinka äkkiä yhteinen sävel löytyi ja saimme luotua kuvitteellisen monialaisen kokonaisuuden. Ryhmässä joku aina huomasi sopivan tavan toteuttaa laaja-alaisen osaamisen eri tavoitteita. Oli kyllä rohkaiseva kokemus. Aikaa ei mennyt kovin kauaa, ja yhteissuunnittelun ansiosta kokonaisuudesta tuli monipuolinen. TVT-välineiden käyttö ei ollut itseisarvo, vaan niitä sijoitettiin suunnitelmaan tarkoituksenmukaisesti ja tavalla, joka olisi helppo toteuttaakin. Eri opettajilla oli käytössään erilaisia some-välineitä ja tapoja hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa.

    VastaaPoista