sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Mitä on laaja-alainen osaaminen?

Irmeli Halinen puhui mielestäni hienosti laaja-alaisesta oppimisesta ja sen perustasta. Hän korosti muun muassa, että lapselle on tärkeää opettaa taitoja, taitoja, arvoja ja asenteita, joillä hän voi tuntea pärjätä omassa elämässään. "Ei koulua, vaan elämää varten" siis toteutuu.

Joskus muinoin yksi koulun tarkoitus oli antaa lapsille tietoja maailmasta. Esimerkiksi tiedon hakeminen oli erilaisissa kantimissa kuin nykyään. Itse pohdin sitä muutosta, joka esimerkiksi omista kouluajoistani (ysärin lapsi mä oon) on jo tapahtunut. Tietoa haettiin juuttaan suurista tietosanakirjoista selaten pölyisiä sivuja. Nyt googlettelen oppilailleni kuvia ja tietoja asioista harva se tunti ja saan ne heille esiteltyä samalta istumalta. Opetuskeskustelut voi suunnata siihen suuntaan, joihin lapset kokevat kiinnostusta, kun materiaalia on nopeasti saatavilla. Ajattelun ja oppimisen taidot ovat osittain samoja kuin omana kouluaikanani, mutta esimerkiksi tvt on tuonut koululaisen päiviin myös sellaisia taitoja, joita harjoittelin itse aikoinani vähemmän. Tulevaisuuden kannalta olennaisen opetettavan oppiaineksen löytäminen on vaatii meiltä opettajilta työtä; miten käytämme aikamme, mitä tulee osata "ulkoa", mikä tieto on sellaista, että sen etsimisen osaaminen riittää. Mitä tietoa tulee osata soveltaa, miten tiedot linkittyvät toisiinsa? Laaja-alainen osaaminen linjaa meille sen, millaisia laajempia taitoja lapsi tarvitsee kasvaakseen ihmisenä.

Kuten Halinenkin korosti, tulee oppilaille opettaa asioiden välisiä suhteita ja taitoja, joilla he voivat itse ottaa tarvittaessa asioista selvää. Opitun soveltaminen ja asioiden merkityksellisyys omassa elämässä korostuvat myös. Merkityksellisyydestä tulee mieleeni kuva, jonka bongasin viikonloppuna. Tämä oli taas hyvä herätys, asioiden linkittämistä lasten arkeen tai tulevaan ei saa unohtaa! :)

Waiting Skeleton -  Still waiting to use algebra in real life
http://memegenerator.net/instance/56383590

Jotta eheyttäminen toteutuu, on meidän opettajien oltava valmiita tekemään yhteistyötä. Toki jokainen opettaja toteuttaa laaja-alaisen osaamisen asioita omassa oppiaineessaan, mutta tietyt taidot saataneen nopeammin tehokkaampaan käyttöön, jos esimerkiksi tietyn yksittäisen tvt-taidon opettelua opiskelun tukena harjoitellaan tiiviissä jaksossa. Toiset laaja-alaisen osaamisen taidot, kuten esimerkiksi itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, vaativat jatkuvaa, pitkäjänteistä työtä. 

3 kommenttia:

  1. Juuri tätä olen pohtinut, mikä tieto on relevanttia. Huomasimme juuri koulussa palaverissa, että 4 opettajaa oli keväällä puhunut CV:n tekemisestä, mutta aina olivat oppilaat sanoneet, että ikinä ei ole tätä asiaa käsitelty... Miten asiasta tekee sellaisen, että sillä on merkitystä oppilaalle, joka ei oikein käsitä, että kasvaa aikuiseksi. Aikuiseksi, joka on itsestään vastuussa. Vaikka olen ysärin lapsi itsekin, niin joskus tuntuu, että viimeinen järkevä ihminen, joka sanoo, että "ei käy, tätä asiaa ei voi kännykällä hoitaa."

    VastaaPoista
  2. Pelottaa, että kaiken uuden hurmoksessa tulee unohtumaan mielestäni yksi tärkeä asia. Se on perustietojen ja -taitoja opettaminen oppilaille. Tuntuu, että monessa suunnitelmassa hypätään tämän tärkeän vaiheen ohi. On vaikea viitata asioihin ja vetää asioiden välille suhteita ja tehdä johtopäätöksiä, jos asiat ovat tuntemattomia (esim. historiallisten tapahtumien kronologia) tai oppimisen taidot ovat jääneen oppimatta (esim. ymmärtävä lukeminen). Itse kannatan perinteistä ulkoa opettelemista (yhtenä osana oppimista), vaikka tuntuu siltä, että ulkoa opetteleminen on nykyään kirosana.

    VastaaPoista