Uuden opsin myötä arviointi on noussut keskustelujen
keskipisteeksi. Nykyinen arviointimalli – kokeesta numerot ja niiden pohjalta
arvosana – kertoo hyvin harvoin koko totuutta oppilaan osaamisesta. Yläasteella
arviointia määrittävät jatko-opinnot ja lukiossa ylioppilaskirjoitukset, mutta onko
arvioinnin funktio oikea? Mitä oikeastaan arvioidaan, oppilaan osaamista vai
oppilaan mukana pysymistä kurssin tahdissa, jonka määrittää kirjantekijä tai
opettaja? Pitääkö tosiaan arvioida oppilaan aineen osaamista ja onko historian
numerolla merkitystä, kun oppilas lähtee opiskelemaan kaivinkoneen
kuljettajaksi? Pitäisikö arvioida oppilaan tiedonhakutaitoja, yhteistyötaitoja
vai mikä olisi oikeasti tarpeellinen arvioinnin kohde?
Webinaari ei antanut vastauksia mieltä askarruttaviin
kysymyksiin eikä valmista mallia siihen, miten jatkossa pitäisi arvioida
oppilaan edistymistä ja monialaisia kokonaisuuksia. Opsissakin arastellaan
kertoa suoraan, miten pitäisi arvioida. Arvioinnin ohjaavuus ja kannustavuus antavat
vähän suuntaa, mihin arviointi tulisi kohdistaa. Vaatimus arvioinnin
monipuolisuudesta parantaa oppilaan asemaa osaamisen esittämisessä, koska
kaikki eivät pysty parhaimpaansa koetilanteessa. Laaja-alaisissa
kokonaisuuksissa ja kuten kaikessa oppimisessa pitäisi keskittyä enemmän
oppimisprosessin arviointiin, johon kuuluu myös oppilaan itsearviointi sekä
ryhmäarviointi. Oppimisprosessin arvioinnista olisi hyötyä oppilaalle itselleen
tulevaa opiskelua varten: oppilas huomaisi, missä on hyvä ja mitä osa-alueita
pitäisi kehittää. Sanallinen arviointi kertoo osaamisesta paljon enemmän kuin
numero, joka voi vaihdella opettajasta ja koulusta toiseen. Mutta mitä hyötyä
tästä taas on jatko-opintoihin karsijalle?
Uuden opsin laaja-alaisen oppimisen tavoitteet eivät tule
toteutumaan, jos arviointi säilyy ennallaan. Kukaan ei vain ole tuntunut
ajatelleen, miten arviointi käytännössä jatkossa toteutettaisiin. Riviopettajan
näkökulmasta ei paljon lohduta, kun sanotaan jokaisen koulun työn olevan
tärkeää arvioinnin muuttamiseksi. Jos jokainen koulu ja opettaja tekee omat
johtopäätöksensä, miten arviointia pitäisi toteuttaa, miten oppilaiden
yhdenvertainen arviointi voi toteutua? Jään innolla odottamaan, millaista
ohjeistusta opetushallitus tulee antamaan arviointiin.
Tässä linkki webinaariin. Olisikohan apua arviointiasioihin?
VastaaPoistahttp://luma.fi/tapahtumat/3943/scientix-webinaari-formatiivinen-arviointi-luma-aineiden-oppimisen-tukena-maija-aksela