tiistai 3. marraskuuta 2015

Ongelmallinen arviointi vailla vastauksia



Uuden opsin myötä arviointi on noussut keskustelujen keskipisteeksi. Nykyinen arviointimalli – kokeesta numerot ja niiden pohjalta arvosana – kertoo hyvin harvoin koko totuutta oppilaan osaamisesta. Yläasteella arviointia määrittävät jatko-opinnot ja lukiossa ylioppilaskirjoitukset, mutta onko arvioinnin funktio oikea? Mitä oikeastaan arvioidaan, oppilaan osaamista vai oppilaan mukana pysymistä kurssin tahdissa, jonka määrittää kirjantekijä tai opettaja? Pitääkö tosiaan arvioida oppilaan aineen osaamista ja onko historian numerolla merkitystä, kun oppilas lähtee opiskelemaan kaivinkoneen kuljettajaksi? Pitäisikö arvioida oppilaan tiedonhakutaitoja, yhteistyötaitoja vai mikä olisi oikeasti tarpeellinen arvioinnin kohde?

Webinaari ei antanut vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin eikä valmista mallia siihen, miten jatkossa pitäisi arvioida oppilaan edistymistä ja monialaisia kokonaisuuksia. Opsissakin arastellaan kertoa suoraan, miten pitäisi arvioida. Arvioinnin ohjaavuus ja kannustavuus antavat vähän suuntaa, mihin arviointi tulisi kohdistaa. Vaatimus arvioinnin monipuolisuudesta parantaa oppilaan asemaa osaamisen esittämisessä, koska kaikki eivät pysty parhaimpaansa koetilanteessa. Laaja-alaisissa kokonaisuuksissa ja kuten kaikessa oppimisessa pitäisi keskittyä enemmän oppimisprosessin arviointiin, johon kuuluu myös oppilaan itsearviointi sekä ryhmäarviointi. Oppimisprosessin arvioinnista olisi hyötyä oppilaalle itselleen tulevaa opiskelua varten: oppilas huomaisi, missä on hyvä ja mitä osa-alueita pitäisi kehittää. Sanallinen arviointi kertoo osaamisesta paljon enemmän kuin numero, joka voi vaihdella opettajasta ja koulusta toiseen. Mutta mitä hyötyä tästä taas on jatko-opintoihin karsijalle?

Uuden opsin laaja-alaisen oppimisen tavoitteet eivät tule toteutumaan, jos arviointi säilyy ennallaan. Kukaan ei vain ole tuntunut ajatelleen, miten arviointi käytännössä jatkossa toteutettaisiin. Riviopettajan näkökulmasta ei paljon lohduta, kun sanotaan jokaisen koulun työn olevan tärkeää arvioinnin muuttamiseksi. Jos jokainen koulu ja opettaja tekee omat johtopäätöksensä, miten arviointia pitäisi toteuttaa, miten oppilaiden yhdenvertainen arviointi voi toteutua? Jään innolla odottamaan, millaista ohjeistusta opetushallitus tulee antamaan arviointiin.

1 kommentti:

  1. Tässä linkki webinaariin. Olisikohan apua arviointiasioihin?

    http://luma.fi/tapahtumat/3943/scientix-webinaari-formatiivinen-arviointi-luma-aineiden-oppimisen-tukena-maija-aksela

    VastaaPoista