Ensimmäisen webinaarin aiheena olivat tämän vuosisadan taidot ja
laaja-alaisen osaamisen taidot. Koulu on muutoksen kourissa, kotona tekniikka
on eri tavalla käytössä kuin koulussa. Kuilu onkin olemassa nuoren
mediamaailman ja koulun toimintaympäristön välillä. Samoin on olemassa selkeä
juopa koulun ja työelämän digitaalisen todellisuuden välillä. Kuinkahan niitä
kuiluja ja juopia sitten saadaan poistettua…
Tulevaisuuden pehmeitä taitoja
ovat ajattelun tavat, tapa tehdä työtä, työvälineiden hallinta ja kansalaisena
maailmassa, siis ops:n laaja-alaisen osaamisen taidot. Pehmeät taidot ja kovat
taidot olivat minulle uusia käsitteitä. Olikin hyvä kiteytys peilata käsitteitä
uuteen ops:an. Tämän jälkeen jäin kyllä pohtimaan, kuinka usein meillä kouluväellä
tulee lopulta tarkasteltua taitoja pedagogisesti ja riittävän kriittisesti
esimerkiksi opintokokonaisuuksien suunnittelussa. Usein painopiste helpostikin
siirtyy kovien taitojen puolelle. Opettajan sisältöosaaminen ja pedagoginen
osaaminen vaaditaan, ja sitten vielä lisäksi teknologinen osaaminen.
Itse työskentelen 1950-luvulla
valmistuneessa koulussa, jossa on kaksi erillistä atk-luokkaa. Toimivaa lähiverkkoa
ei ole, tabletteja on 360 oppilaan koulussa yhteensä 16. Periaatteessahan ei
todellakaan ole ongelma, että kaikilla ei ole tarvittavia välineitä. Larun
mukaan koululla voi olla läjä tabletteja, joita voi lainata oppilaille. Tosi
on, että sellaisia resursseja ei tule, että jokaiselle oppilaalle voidaan
kustantaa esim. oma tabletti. Aika paljon jää opettajan sisältöosaamisen ja
pedagogisen osaamisen virtuoosimaiseen oivaltamiseen, jotta myös teknologinen
osaaminen, vaikka sitä olisikin, voidaan ottaa arkikäyttöön työyhteisössä. Lisäksi
edellytetään motivaatiota ja sitoutumista oman työn kehittämiseen. Toki
esimerkiksi yhteisöllinen oppiminen todentuu varsin hyvin monilla muillakin tavoilla.
Toisessa webinaarissa käsiteltiin yhteisöllisyyttä ja yhteisöllistä
oppimista. Yhteisöllinen oppiminen opettajien yhteistyön kontekstissa
tarkasteltuna on samanlaista kuin oppilaiden yhteisöllinen oppiminen.
Tilanteisiin, joissa työskennellään vuorovaikutteisesti ja tavoitteellisesti
toisten opettajien kanssa, sisältyy aina oppimista, ts. yhteisöllistä
oppimista. Toinen asia sitten on, kuinka tiedostamme tämän ja oivallamme
kollegiaalisen yhteisöllisen oppimisen merkityksen. Merkityksen ymmärtäminenkin
edellyttää myös motivaatiota ja kiinnostusta osallistua yhteiseen tekemiseen.
Yhteisöllinen työskentely
sisältää kysymisiä, selittämisiä, neuvottelua ja kuuntelemista. Toisen
tekemisestä voi myös oppia jotakin. Samalla voidaan sopia myös yhteisiä
toimintastrategioita. Samalla kun jaetaan ryhmässä tietoa, voidaan myös
arvioida kunkin omia näkemyksiä. Myös palautteen antaminen ja sen saaminen
kuuluu yhteisölliseen työskentelyyn. Kaikkeen tähän tarvitaan yhteistä aikaa,
vaikka tahtoa onkin. Kuitenkin nykyinen jaksotettu ja esim. yläkoulun puolella
oppiainelähtöisesti laadittu lukujärjestys antaa hankalimmillaan vain varsin
vähän tilaa ja mahdollisuuksia tähän.
Niina Impiö toi webinaarissa
esille kymmenen asiaa, jotka ovat keskeisiä yhteisöllisessä oppimisessa ja
työskentelyssä:
1.
tavoitteiden asettaminen
2.
yhteisistä työskentelytavoista sopiminen
3.
työskentelyn vaiheistaminen
4.
vastuun jakaminen ja oppiminen
5.
luottamuksen ilmapiiri
6.
emootiot yhteistyön tekemisessä
7.
jaettu asiantuntijuus
8.
yhteisöllinen tiedon jakaminen
9.
teknologiatuettu yhteisöllinen oppiminen
10.
itsesäätelytaidot ja toiminnan jaettu säätely
Aika pitkälle on menty omista auskultointiajoista, jolloin
keskiössä oli M-O-S-U-K (=motivointi, orientointi, sisäistäminen,
ulkoistaminen, kertaus). Tuntisuunnitelma tehtiin minuuttitarkkuudella,
ryhmädynamiikka jäi huomiotta. Opettajan työ oli autonomista ja
tuntisuunnitelmat jokainen laati yksin ja itse ops:sta johtamisensa
tavoitteiden mukaan. Nyt puhutaan mm. yhteistyön tekemiseen liittyvistä
tunteista, yhteistyön tekemisestä ja opettajastakin ryhmän jäsenenä.
Opettajayhteisössä voi olla jaettua osaamista esim. yläkoulun puolella oman
aineryhmän sisällä, mutta jakamisen kulttuuria tätä laajemmin on koulujen
toiminnassa edelleen useissa työyhteisöissä kohtuullisen vähän.
Yhteisöllisessä oppimisessa/työskentelyssä keskiössä on sen
huomaaminen ja tunnistaminen, että jokainen tulee yhteistyöhön mukaan omine
ajatuksineen, käytänteineen ja rutiineineen. Yhdessä työskennellessä yksilöiden
itsesäätelytaidot laajentuvat ryhmän toiminnansäätelytaidoiksi. Tällöin
yksilöiden erilaiset toimintatavat voivat olla myös suuri haaste yhteistyön
tekemiselle ja yhteistyön onnistumiselle.
Kuten chat-kommenteissakin tuli esille, yksi suuri hankaluus
on löytää yhteisölliseen toimintaan yhteistä aikaa. Toki tietotekniikka antaa
uusia mahdollisuuksia ajasta riippumattomaan työskentelyyn, mutta varsinkin kun
opetellaan uusia toimintatapoja, on tärkeää, että myös oppilaitosten
johtamiskulttuuri päivittyy vastaamaan nykypäivän haasteisiin
Kolmannessa webinaarissa keskiössä oli ilmiöpohjainen oppiminen. Ajatus ilmiöpohjaisesta oppimisesta toimii pedagogisena taustana monialaisten oppimiskokonaisuuksien taustalla. Ilmiöpohjainen oppiminen rikkoo oppiainerajoja, oppiminen nähdään tutkivana ja oppimisen lähtökohtana ovat todelliset ilmiöt.
Kolmannessa webinaarissa keskiössä oli ilmiöpohjainen oppiminen. Ajatus ilmiöpohjaisesta oppimisesta toimii pedagogisena taustana monialaisten oppimiskokonaisuuksien taustalla. Ilmiöpohjainen oppiminen rikkoo oppiainerajoja, oppiminen nähdään tutkivana ja oppimisen lähtökohtana ovat todelliset ilmiöt.
Kuten webinaarissa todettiin, ilmiöpohjaisuus on selkeä
toteuttaa yhden oppilasluokan kanssa, kun vain päästään aloittamaan
oppiainerajat ylittävä yhteistyö, mikäli siihen ei ole vielä harjaannuttu. Toisaalta
jo yhdenkin oppilasluokan kanssa toteutettavan ilmiöpohjaisen
oppimiskokonaisuuden toteuttaminen tuo mukanaan useitakin mietinnän paikkoja.
Ilmiöpohjaisen oppimisen taustalla on ajatus oppilaasta aktiivisena toimijana.
Todellisuudessa murrosikäset varsin helposti toivovat osallistavien tapojen
sijaan perinteistä frontaaliopetusta. Tästä olemme keskustelleet moneen kertaan
kollegoiden kanssa. Niinpä pullonkaulaksi voikin yllättäen tulla oppilaiden
asenne ja työskentelyhaluttomuus, ei niinkään opettajien harjaantumattomuus
ilmiöpohjaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelemiseen ja toteuttamiseen.
Oppilaiden motivoinnilla onkin yllättävän suuri merkitys. Yhteistyötä oppilaiden
luokkatasorajat ylittäen sen sijaan voi opettajienkin olla haasteellisempi lähteä
käynnistämään. Toki silloinkin rajoitukset käytännön tasolla voivat olla suurin
kynnys yhteistyön käynnistämiseen.
Suunnittelun ja valmistautumisen tärkeys nostettiin
webinaarissakin esille. Vaikka yksittäisellä opettajalla voikin olla jossain
jaksossa paremmin aikaa suunnitteluun, onnistunut yhteistyö edellyttää, että
resurssi-, paikka- ja aikapuitteet tukevat pedagogisen suunnittelun
järkiperäistä toteuttamista. Kuitenkin, tässäkin toimii vanha sanonta ”hyvin
suunniteltu on puoliksi tehty”.
Perinteinen oppiainejakoinen koulukulttuuri nähdään
toimintana, jossa opeteltavat asiat hajotetaan turhan usein pieniksi ja jopa
irrallisiksi palasiksi. Mielestäni on kuitenkin tärkeää opiskella jotkut perusasiat
ihan perinteisellä tavalla ja varmistaa, että asiat on myös opittu. Toki
tutkiva oppiminen voi olla menetelmänä silloinkin, mutta onko esimerkiksi joitain
matematiikan perusasioita turvallisinta opiskella myös perinteisin menetelmin?
Tästä olemme keskustelleet parin kollegan kanssa usein, he ovat molemmat
matemaattisten aineiden opettajia ja he painottavat toistuvasti edellä
esitettyä.
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteena on käsitellä
toiminnallisesti oppilaiden kokemusmaailmaan kuuluvia ja sitä avartavia
asioita. Oppimiskokonaisuudet suunnitellaan riittävän pitkäkestoisiksi siten,
että oppilailla on aikaa syventyä oppimiskokonaisuuden sisältöön ja
työskennellä tavoitteellisesti, monipuolisesti ja pitkäjänteisesti.
Neljäs webinaari
käsitteli monialaisten oppimiskokonaisuuksien ohjausta ja arviointia. Monialaiset
oppimiskokonaisuudet muodostavat oppimisen kontekstin, jonka kanssa rinnakkain
kulkee oppiaineen oppimistapa. Laaja-alaisen osaamisen ja oppiaineen tavoitteet
liittyvät tavoitteisiin ja niitä tarkastellaan arvioinnin näkökulmasta. Arvioinnin
muutos näkyy muutoksena opetuksessa, mutta muuttuuko opetus niin, että se tuo
muutoksen myös arviointiin. Tätä mietti myös Sulkunen puheenvuorossaan.
Sulkunen otti esille ryhmän työskentelyn arvioinnin ja sen
problematiikkaa. Ryhmässä työskentelemiseen pitää oppia ja taito kehittyy
pitkän ajan kuluessa. Tämä on oppilaskohtainen ja varsin paljon yksilöstä ja
hänen kokemustaustastaan riippuva ja muuttuva ominaisuus. Koulussa voidaan
ohjata oppilaita vahvistamaan yhdessä työskentelemisen taitoja. Miten opettaja sitten
pystyy systemaattisesti havainnoimaan usean eri ryhmän työskentelyä ja
huomaamaan yksilöiden työskentelyn eroja. Sulkusen esimerkki
arviointimatriisista antoi hyvän konkreettisen vaihtoehdon minkä tahansa
arvioinnin pohjaksi. Se on käyttökelpoinen sekä orientaatiossa että palautteen
antamisen vaiheessa.
Kun oppilailla on kullakin omat yksilölliset
oppimistavoitteet, siirrytäänkö lopulta resurssien käytön optimoinnin nimissä
takaisin tasoryhmiin. Tällöinhän voidaan resursseja kohdentaa enemmän
suunnitteluun ja kussakin ryhmässä kaikilla osallistujilla on samanlaiset
oppimisen tavoitetasot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti