sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Loppuraportti Pohjoismaat-pelistä




Tällä kurssilla ryhmämme suunnitteli oppimispelin 3.-4. luokalle. Aluksi ideoimme ja asetimme tavoitteita yhdessä, mutta koska pelien aiheet olivat erilaiset, toteutimme yksityiskohtien suunnittelemisen kukin kouluillamme. Luokassani oppimispeli tehtiin aiheesta Pohjoismaat. Tarkoituksenani oli toteuttaa peli ja oppilaiden esitykset kolmen viikon aikana. Todellisuudessa emme ehtineet saada peliä valmiiksi tämän viikon aikana, joten se valmistuu vasta ensi viikolla. Samoin esitysten viimeistely ja esittäminen tapahtuu silloin. Aihe on ollut todella mielekäs, ja koska aikaa oli kuitenkin varattu ensi viikollekin, annoin oppilaiden ideoida ja toteuttaa suunnitelmaa  omien tavoitteidensa suuntaisesti. Oppilaat saivat itse tehdä kysymyksiä, joista he aidosti halusivat ottaa selvää. Pidin myös tärkeänä oppilaiden välistä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä tiedonrakentelua. Luokassani on kymmenen 3.-4. luokan oppilasta.


Viikolla 46 aloitin jakson kertomalla luokassa, mitkä ovat jakson tavoitteet ja työtavat. Kertasimme lyhyesti, mitkä maat ovat Pohjoismaita ja muutamia keskeisiä asioita näistä maista. Jaksossa oli tarkoituksena tehdä ja esitellä parityönä esitys jostain Pohjoismaasta ja valmistaa Pohjoismaat-peli koko luokan yhteistyönä. Oppilaat aloittivat varsinaisen työskentelyn laatimalla yhteiseen Padlet-seinään Pohjoismaista kysymyksiä, jotka kiinnostivat heitä. Jaoin ryhmät ja aiheet ja annoin ohjeet PowerPoint-esitysten tekemiseen. Oppilaat alkavat kerätä sanomalehdistä Pohjoismaihin liittyviä uutisia. Tutustutuimme pohjoismaisiin lastenkirjailijoihin.

Viikolla 47 oppilaat etsivät tietoa omasta maastaan. Kuvistunnilla piirrettiin Pohjoismaihin liittyviä kuvia (maisemia ja lippuja). Pidin Pohjoismaista pieniä opetustuokioita, jotka sisälsivät mm. YLE:n Postikortteja Pohjolasta- videoita. Ryhmät työstivät omia esityksiään. Oppilaat kirjoittivat lisää kysymyksiä Padletiin.


Viikolla 48 oppilaat tekivät yhdessä pelipohjaa ja kysymyskortteja, ja viimeistelivät Pohjoismaat-aiheisia maisematöitään.

Viikolla 49 tehdään esitykset ja peli valmiiksi, laaditaan Kahoot-visa, esitetään PowerPoint-esitykset, pelataan peliä ja arvioidaan jaksoa vaikkapa Padlet-seinällä.

Tässä jaksossa toimin ohjaajan roolissa. Oppilaat laativat omia tavoitteitaan, joita lähinnä vain raamitin pysymään aiheessa. Oppilaat olivat aktiivisia ja motivoituneita. Eniten myönteistä palautetta oppilaiden taholta tuli esityksen valmistamisesta tietokoneella, siitä kuinka mukavaa oli piirtää  lippuja ja erilaisia pohjoismaisia maisemia sekä ryhmätyöskentelystä. Erään oppilaan mukaan tällainen työskentely oli "kivempaa kuin kirjasta opiskelu". Luulen, että opittu jäi paremmin mieleen.

Tällainen Tagxedo-kuvio syntyi oppilaiden arvioista Pohjoismaat-jaksosta ja asioista, jotka olivat jääneet mieleen työskentelyn aikana (tähän mennessä):

 

Opin projektista, että kannattaa antaa tilaa oppilaiden kysymyksille ja omille tavoitteille. Kannattaa myös varata riittävästi aikaa myös yhdessä ihmettelylle ja etsimiselle sekä sellaiselle tekemiselle, jossa on aitoa oppimisen iloa. Suunnitelma toimi hyvin muilta osin, mutta aikaa kului arveltua enemmän.

Jaksosta on jäänyt itsellekin hyvä mieli, ja tällaisen kokonaisuuden voisi toteuttaa myöhemmin uudestaan. Jos olisi tarpeeksi ajoissa liikkeellä, voisi luoda aitoja yhteyksiä pohjoismaisiin kouluihin esimerkiksi eTwinningin avulla. Jossain vaiheessa pelin voisi tehdä myös digitaalisena. Pitäisi vain löytää sopiva väline työskentelyyn. Viime vuonna toteutimme Scratchilla jonkinlaisia pelipohjia. Ideaa täytyy vielä kehitellä. Kirjoita kommenttikenttään, jos sinulla on vinkkejä, miten tällainen digitaalinen peli kannattaisi toteuttaa.

18 kommenttia:

  1. Projektin teema on valittu opettajajohtoisesti, mutta oppilaat ovat saaneet vaikutta sisältöön. Tämä on mielestäni järkevää, koska peruskoulussa ja varsinkin pienempien oppilaiden kohdalla opettajan kannattaa rajata teemaa jollain tavalla. Liian laaja aihepiiri voi ahdistaa ja aikaa menee liikaa aiheen etsimiseen. Koulussa kun ei kuitenkaan aikaa ole rajattomasti näihinkään projekteihin. Aihe on ajankohtainen tämän ikäluokan opsin näkökulmasta.

    Projektiin on yhdistetty eri oppiaineita hyvin. Tässä korostuu alakoulun mahdollisuudet yhdistää eri oppiaineita kun opettaja on suuressa osassa aineita sama. Voi itse päättää, kuinka paljon mitäkin oppiainetta painotetaan. Oppilaat ovat itse asettaneet itselleen tavoitteita. Loppuraportissa ei käy ilmi, mitä nämä tavoitteet ovat. Se olisi mielenkiintoista kuulla. Opettajan oppimistavoitteita uskon tämän projektin vastanneen hyvin.

    Työskentely on ollut oppilaslähtöistä ja oppilaiden kysymyksille on annettu aikaa ja tilaa. Hyvä. Uskon oppilaiden olleen motivoituneita, erityisesti tietotekniikan käyttö on heitä motivoinut. Uskon, että tällaiseen työskentelyyn kannattaa antaa aikaa. Opettajien välistä yheistyötä en tässä loppuraportissa löytänyt. En ole varma, oliko se tarkoituskaan. He päättivät toteuttaa jokainen oman projektin kouluillaan.




















    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terhi: Olit kiinnostunut oppilaiden omista tavoitteista: Niitä olivat esimerkiksi muutaman sanan oppiminen pohjoismaisilla kielillä ja Pohjoismaiden kaupunkien nimien ja sijainnin oppiminen. Erästä oppilasta kiinnosti tietää, mitkä valtiot olivat tasavaltoja, ja mitkä kuningaskuntia, ja mitä eroa näillä on. Yksi oppilas oli kiinnostunut elinkeinoista ja toinen kulttuurista (käsitteet oppilaiden nimeämiä, eivät opettajan). :) Eli tavoitteet lähtivät yhteisesti käsitellystä materiaalista, mutta näistä oppilaat halusivat ottaa tarkemmin selvää.

      Poista
  2. Pidän tuosta järkevyydestä, että noin "pienillä" oppilailla opettaja tekee tiettyjä rajauksia ja harkitsee sen, missä kohdissa oppilaille annetaan vaikuttamisen ja valinnan mahdollisuudet. Koska nekin löytyvät tästä projektista, kiva.

    Ideana luultavasti ihan loistava: oppilaat miettivät kysymykset ja selvittävät itse niihin vastaukset. Varmasti motivoivaa. Uskon, että nuo keinotkin (Padlet, Kahoot...) motivoivat oppilaita. Ainakin niistä saa kivasti vaihtelua arkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikuttamisen ja valinnan mahdollisuuksia voi laajentaa myös projektin aikana, jos tilanne niin vaatii.

      Kahoot-visa on vielä tekemättä, ja ajattelin pitää sen myöhemmin jakson kertauksena.

      Poista
  3. Projektin kuvauksessa tuli selkeästi esille, kuinka alakoulumaailma antaa hyvin välyksiä tämän tyyppiselle työskentelylle. Tekstistä näkyi rivien välistä, että kirjoittaja oli itsekin innostunut lisää lasten innostuksen myötä. Opettajan innostus motivoi myös lapsia.

    On varmasti totta, että ala-asteikäisillä on perusteltua opettajan tekemä raamitus ja se, että opettaja määrittää ainakin jotakin osin oppilaiden roolia ja näinhän tässä oli johdonmukaisesti ja projektin tavoitteissa pysymisen turvaten tehtykin..

    Jos tätä nyt haluaisi laajentaa seuraavalla kerralla, niin kuin tuli ilmi kirjoittajan suunnitelmista ottaa mahdollisesti yhteyttä muihin pohjoismaisiin kouluihin, voisi yksi laajentamisen vaihtoehto olla myös huoltajien mukaan ottaminen prosessiin. Jollakin perheellä voi olla esimerkiksi sukulaisia tai ystäväperheitä, joihin voisi myös verkostoitua, ts. hyödyntää voi myös kodin sosiaalista verkostoa mahdollisuuksien mukaan :) Ja mikäpä sen mukavampaa, kuin esimerkiksi pohjoismainen iltapäivä, tietenkin oppilaiden ja huoltajien yhteinen. Pelien pelaamista ja muuta aihepiirin tiimoilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvistä ideoista. Täytyy laittaa muistiin.

      Juuri tuo oppilaiden innostus oli syy siihen, että tarvitsimme lisäaikaa jaksolle.

      Poista
  4. Projektin idea ja aihe vaikuttavat mielenkiintoiselta ja konkreettiselta. Voin hyvin kuvitella, että lapset innostuvat tämäntyyppisestä työskentelystä. Onpa se tainnut imaista mukaan myös openkin :)
    Opettajan aiheen rajaus ja aikataulutus ovat perusteltuja. Oppiaineita on yhdistetty monipuolisesti. Oppimistavoitteisiin päästään varmasti! Tässä projektissa on hyvin huomioitu oppilaiden omat mielenkiinnon kohteet ja projektia on selvästi suunniteltu ja toteutettu uuden opsin hengessä.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä projekti veti opettajankin mukaansa. Olen tehnyt aiemminkin oppimispelejä oppilaiden kanssa, mutta tuntuu, että joka kerralla projekti muuntuu jotenkin ryhmän mukaan. Tällä kertaa oli lisämotivaationa yhteissuunnittelu tämän kurssin alussa.

      Poista
  5. Kannustan kyllä tekemään tämän kokonaisuuden uudestaan, kun se kerran itseäsikin kutkuttelee :). Repussasi on todella upeita kehittämisideoita, kuten yhteydet jatkossa muihin Pohjoismaihin eTwinningin avulla. Ehdottomasti, vuosi vuoden jälkeen kokonaisuutta pikku hiljaa entistä ehommaksi. Minkälaisen kokonaisuuden toteutatkaan viiden vuoden päästä?

    Kuulostaa mainiolta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oppilaat keksivät mukavia yllätyksiä. Koulun pihalle oli ilmestynyt ilmeisesti Pohjoismaat-jakson innoittamana Pieni merenneito -aiheinen lumiveistos.

      Poista
  6. Jakson aihe ja toteutustavat on valittu opettajajohtoisesti. Mielestäni se on fiksu valinta ottaen huomioon lasten ikä. Itsellänikin on tällä hetkellä neljäs luokka ja Pohjoismaiden opiskelu on meillä edessä joulun jälkeen. Neljännen luokan opsin näkökulmasta siis ajankohtainen asia. Tälläiseen projektiin saa luontevasti sidottua useamman oppiaineen sisältöjän ja tavoitteita, hienoa työtä!

    Tälläistä projektia suunnitellessa opettaja asettaa oppilailleen tavoitteita, mutta aiheen työstäminen tarkentaa tavoitteita ja tuo niitä matkan verrella jonkin verran lisää.Oppimiskokonaisuutesi tavoitteet olivat realistisia.

    Kokonaisuutena ajatellen projektisi oli mielestäni hyvinkin uuden OPSin mukaista. Oppilaat ovat osallistuneet ikätasolleen sopivasti. Oppilaiden innostuneisuus kuuluu heidän kommenteistaan.

    Projektin alussa olitte suunnitelleet yhdessä, mutta myöhemmin ajauduitte tekemään jokainen omaa työtänne. Tämä olikin varmasti tätä projektia ajatellen hyvä asia. Ehkäpä vielä joskus joku lähellä oleva ope toteuttaa konkreettisesti yhteisen projektin luokkasi kanssa.

    Aikataulun venyminen taitaa olla yleistä tälläisissa projekteissa. Meilläkin aikarajat paukkuivat, mutta koimme, että työskentelyä ei voi puristaa tiettyyn tiukkaan muottiin, jos lapsille aikoo aidosti antaa aikaa ihmettelemiseen ja omien ajatusten seuraamiseen.

    Kiitos mukavasta projekti-ideasta, ehkäpä meilläkin värkätään ensi vuonna näitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannustan kokeilemaan. Olisi mielenkiintoista kuulla, millaiseksi projekti muotoutuisi toisen opettajan ohjaamana ja toisen luokan kanssa. Harmi, että kurssi loppuu niin pian. :)

      Poista
  7. Teema on valittu opettajajohtoisesti (kuten melkein kaikki tämän kurssin teemat), mutta oppilaat ovat saaneet itse määritellä itseään kiinnostavat kysymykset ja tarkemmat aiheet, opettaja on antanut vain yläotsikon. Kaikki opetussuunnitelmasta löytyvät teemat ovat ajankohtaisia, jos niistä saa toteutettua monialaisen oppimiskokonaisuuden! Oppiaineiden yhdistelmä yltti, kuvataide ja äidinkieli ovat aina toimiva yhdistelmä, ja jos siihen saa vielä yhdistettyä muita aineita järkevästi, sitä parempi. Raportista ei käynyt ilmi, onnistuiko musiikin ja liikunnan yhdistäminen teemaan. Itsellä tulee heti mieleen, että esimerkiksi kansallislaulujen tunnistamisen voisi laittaa tietovisan kysymyksiksi.

    Projekstin tavoitteet on opettaja asettanut ja ne ovat kohderyhmän ikään nähden realistiset. Laaja-alaisia oppimistavoitteita on enemmän kuin oppimiainekohtaisia tavoitteita, mutta laaja-alaiset tavoitteet ovat helposti toteutettavissa projektin eri vaiheissa. Oppiainetavoitteet ovat mielestäni keskeisiä oppimistavoitteita. Ainakin väliraportin mukaan oppilaat ovat osanneet esittää laajasti kysymyksiä, joiden perusteella voisi ajatella oppimistavoitteiden toteutuneen.

    Opettaja on määritellyt aiheen ja valinnut käytettävät työkalut toteutukseen (Padlet, kuviksen materiaalit?), mutta oppilaat ovat saaneet olla aktiivisia kysymyksen asettelijoita ja tutkijoita, mikä vastaa uuden opsin tavoitteita. Oppilaat vaikuttavat olleen motivoituneita ja innostuneita, kun opetus ja oppiminen ei ole ollut oppikirjaan sidottua. Tietokoneiden käyttö tekee työskentelystä mielekkäämpää oppilaiden mielestä.

    Tässä yksi opettaja on toteuttanut projektin yhdysluokkansa kanssa, jos oikein ymmärrän. Yhteistyötä voisi laajentaa koulun muiden luokkien kanssa, esimerkiksi niin, että pelin tehneet oppilaat pelaisivat peliä pienempien oppilaiden kanssa tai pienetkin tulisivat mukaan projektiin, vähintäänkin kysymysten asettelussa.

    Aikataulutavoitteena on ollut kolme viikkoa, mutta toteutus on venynyt neljään viikkoon. Kaikkia oppitunteja ei voi käyttää projektiin, joten noin kuukauden aika kuulostaa kohtuulliselta. Arvioinnin osalta on hyvä ottaa kodit mukaan pelin arviointiin, jolloin myös vanhemmat pääsevät osalliseksi projektiin ja opettaja saa myös monipuolisempaa arviointia projekstin onnistumisesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa liikunnan aikoi yhdistää toeutukseen eräs toinen suunnitteluryhmämme jäsen.

      Suunnitelmaani liittyi pohjoismaisten laulujen laulaminen musiikintunneilla, mutta se luultavasti toteutuu vasta tammikuussa, koska jaksoni sijoittui pahimmoilleen joululaulusesonkiin.

      Jälkikäteen tuli mieleeni, että kuvataiteessa olisi voitu myös käsitellä pohjoismaista taidetta, ja musiikissa kuunnella esimerkiksi Edvard Griegiä ym. tunnettuja pohjoismaisia säveltäjiä.

      Poista
  8. Oppimiskokonaisuutena projektinne kuulostaa todella hienolta. Monialaisuus on peliä suunniteltaessa luontevaa. Pidän erityisesti siitä, että oppilaiden omalle toimijuudelle on annettu kunnolla tilaa. Opettajan rooli ohjaajana ja oppimisen tukijana sopii kuulostaa mielestäni juuri uuden opetussuunnitelman mukaiselta. Kun oppilaiden omalla kiinnostukselle ja oppimisille annettiin tilaa sekä vastuuta, pääsi opettaja selvästikin seuraamaan selkeää omakohtaista innostumista ja aitoa motivaatiota opiskeluun. Kun aiheen käsittely jatkuu vapaa-ajalla (Merenneito -lumiveistos), tietää opettaja onnistuneensa luomaan aitoja oppimiskokemuksia.

    Saman idean parissa työskennelleet opettajat olisivat voineet jakaa kokemuksiaan myös itse projektin aikana tai jopa antaa oppilaiden jakaa omia ajatuksiaan keskenään. Ymmärrän hyvin, ettei tällaiseen aina aika riitä eikä se mielestäni tavoitteiden saavuttamisen kannalta ole ollut edes olennaista.

    Aikataulutus kuulostaa järkevältä ja toimivalta. Oppilaille on annettu tarpeeksi aikaa, ettei tarvitse kiireessä hätiköidä. Projekti viedään selvästi loppuun saakka eli oppilaat pääsevät myös kunnolla esittelemään tuotoksensa ja tutustumaan muiden tuotoksiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pieni merenneito-lumipatsaasta syntyi keskustelua luokassa, ja ideoimme oppilaiden kanssa, että joskus voisi toteuttaa Pohjoismaat-aiheisen lumipatsaspuiston. Merenneitoja, vuorenpeikkoja, Joulupukki, Muumit jne. voisivat olla patsaiden aiheina. Ehkä jossain vaiheessa talvella tämä toteutuu...

      Poista
  9. Tässä projektissa korostuu oppilaan aktiivinen rooli.
    Monialaisen oppimiskokonaisuuden alkulähde on opettaja. Alun jälkeen opettajan rooli kuitenkin muuttuu. Hän on taustatukena /-voimana. Uuden opsin hengen mukaisesti oppilas on aktiivinen toimija.
    Tässä projektissa korostuu oppilaiden kysymykset, jotka suuntaavat projektin kulkua.Teema on innostava :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin olin aivan häikäistynyt siitä, kuinka upeita, erilaisia ja monipuolisia kysymyksiä oppilaat halusivat selvittää.

      Poista