lauantai 28. marraskuuta 2015

Mikä minusta tulee isona? -raportti



Mikä minusta tulee isona?
Raportti toteutuksesta blogia varten
Teema
Mikä minusta tulee isona?
Aikataulu
Loka-marraskuu 29.11.2015
Kohderyhmä
Kaksi pienryhmää: 3-luokka ja 8-9-luokka
Tavoitteet
Oppiaineita, luokka-asteita ja maantieteellisen sijainnin ylittävä monialainen oppimiskokonaisuus etäyhteistyönä.


Mitä tehtiin?
Mikä minusta tulee isona?-haastattelut, Suomen maantieteen kertaaminen, erilaisten sovellusten käyttö.
Miten tehtiin?
Suunnittelu, neuvot ja haastattelut Skypen välityksellä, haastattelukysymyksiin vastaaminen kirjallisesti, Padlet-seinään kirjoitettiin ja liitettiin valokuvia, yhteistyöluokan maantieteellisen sijainnin selvittäminen karttasovellusten (Google Maps) avulla (samalla katseltiin Suomen karttaa yleisestikin).


Opettajan rooli
Suunnittelija, opastaja, tekijä ja oppija.
Oppilaan rooli
Tekijä, opastaja ja oppija.
Opettajien työnjako
Yhteissuunnittelua, toisen opettajan oppilaiden ohjeistaminen ja omien oppilaiden ohjeistaminen sekä itsenäistä työskentelyä oman luokan kanssa.


Oppilaiden kokemuksia
Oppilaiden kokemukset taisivat olla pääsääntöisesti positiiviset. Yksi kieltäytyi livehaastattelusta. Oppilaat olivat kiinnostuneita yhteistyöluokasta.
Oppilaiden motivaatio
Suhteellisen motivoituneita.
Oppivatko oppilaat?
Oppivat vuorovaikutustaitoja sekä käyttämään erilaisia sovelluksia (Skype, Padlet, Google Drive, Google Maps)


Mitä konkreettista saatiin aikaiseksi?
Kirjalliset ja suulliset (Skype) haastattelut, Padlet-seinät, yhteistyötä yhteistyöluokan kanssa, Suomen maantieteen kertaaminen ja keskustelua.


Onnistuimmeko: mikä toimi ja missä kehittämisen varaa?
Mielestäni onnistuimme tekemisessä.
Yhteistyöluokan kanssa olisi ollut kiva tehdä enemmänkin yhteistyötä, mutta kouluelämän kiireet estivät. Yhteistyötä voi tosin jatkaa tämän projektin tiimoilta tai muussa yhteydessä kurssin jälkeenkin.


Mitä minä opin?
Opin mm. varmemmaksi Skypen käyttäjäksi, opin käyttämään Padlet-sovellusta, opin lisää Google Drivesta ja opin monipuolistamaan opetusmenetelmiä.

4 kommenttia:

  1. Projektissa kehittyneet vuorovaikutustaidot ja TVT-taidot ovat ääärettömän tärkeitä tulevaisuudessa, olette keskittyneet olennaisen osaamisen vahvistamiseen oppiainekohtaisten sisällöllisten asioiden lisäksi. Hienoa, mikäli jatkatte yhteistyötä, nyt siihen olisi hyvä mahdollisuus! Niin oppilaat kuin opettajat ovat tulleet jo hieman tutummaksi toisilleen, mikä varmasti edesauttaa yhteistä tekemistä myös jatkossa! :)

    VastaaPoista
  2. Maantieteellinen etäisyys ei tässä MOKissa ollut este, olette hienosti ylittäneet sen käyttämällä erilaisia verkon välineitä apunanne. Tämän jälkeen olette varmasti rohkaistuneet ja jatkossa erilaiset MOKt eivät ole teille minkäänlainen ongelma. Varmaan huomasitte projektinne aikana, mikä toimi ja mitä asioita kannattaa jatkossa kehittää, kun tällaisia oppimiskokonaisuuksia toteutatte. Usko, että oppilaillennekin on tästä jäänyt hyviä kokemuksia ja oppimisjälkiä!

    VastaaPoista
  3. Teeman olitte tainneet valita te opettajat? Pienryhmän oppilaille aihe varmasti on ajankohtainen, sillä hakeutuminen jatko-opintoihin ei liene kovin kaukana. Kolmosilla on yllissä sisältönä Suomi ja Suomen maantieto, joten molempien ryhmien näkökulmasta aihe on ollut ajankohtainen. Oppiaineina MOKissanne lienee olleet ainakin ylli ja äidinkieli. Projektin tavoitteiden asettajat eivät käyneet rapostista ilmi. Opettajat ovat tietysti raamittaneet työtä ja kenties oppilaatkin ovat asettaneet omia tavoitteitaan projektin aikana. Tavoitteita ei ole loppuraporttiin eriteylty, joten oletan että oppilailla on ollut erilaisia tavoitteita ikäkaudesta ja taitotasosta riippuen. Laaja-alainen osaaminen on otettu hyvin huomioon.

    Kuulostaa, että oppilaat ovat olleet innoissaan projektin aikana. Opettajien välinen yhteistyökin kuulostaa sujuneen hyvin. Tuntimääräinen aikataulu ei käy raportista ilmi, mutta työn jakaantuminen useammalle viikolle on varmasti mahdollistanut sen, että aikaa on ollut käytettävissä sopivasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Minna palauttestasi.
      Projekti on ollut mielenkiintoinen myös opettajan näkökulmasta, koska olemme käyttäneet uusia työkaluja ja opetellet niiden käyttöä tässä samalla.
      Suosittelen kaikille.
      Teema on opettajien valitsema ja tavoitteena on ollut tutustua ja opetella käyttämään uusia tietoteknisiä välineitä. Opet ja oppilaat ovat olleet oppijoina yhtä aikaa. Etäyhteistyö on ollut innostavaa.
      Kolmosilla tavoitteena oli haastattelutilanteissa selviytyminen niin Videopuhelun välitykseelä kuin koulussa kasvokkain. Aikaa vievin osuus oli vastausten kirjaaminen. Koko projekti kootaan Slides-dioiksi muistoksi projektista.
      Rap-projekti oli kaikkein innostavin ja poiki uusia yhteistyökumppaneita.
      Yhdistimme projektissamme yltin, äikän, kuviksen ja musan.
      Aikataulu venyi ja jousti haastatteluaikataulujen, kirjaamisten ja yhteistyökumppaneiden aikataulujen mukaan.
      Koko projektista jää muistoksi Slides-diasarja.

      Poista