keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Mennään metsään-projektin toteutus

Meidän Mennään metsään- projektimme on siinä vaiheessa, että teimme syksyisen metsään tutustumisreissun alkuviikosta. Projektimme on koko lukuvuoden kestävä, mutta lohkaisimme syksyretken tälle kurssimme toteutusjaksolle. Kesäisen tutkimusmatkan teimme jo elokuussa. Talvikäynnin teemme helmikuussa ja toukokuussa menemme samalle alueella tekemään havaintoja keväisestä metsästä.

Menimme tutkimusalueelle pyörillä. Kaikki oppilaat 2.-6.lk. jaksoivat hyvin pyöräillä koko matkan n. 4km/suunta.  1-luokkalaiset menivät vielä auton kyydillä, mutta tavoitteena on, että keväällä hekin pyöräilevät matkan.

Tutkimusalueella kuuntelimme ensin luonnon ääniä. Jokainen piirsi kuulemiaan luonnon ääniä pahvisille CD-levyille. Sen jälkeen oppilaat saivat tehdä omissa pienryhmissä tutkimusvihkoihin tehtäviä. Kysymyksiä oli esim. siitä, mitä muutoksia tutkimusalueella on tapahtunut elokuuhun verrattuna, sään havainnointia, jälkien havainnointia ym. Oppilaiden piti myös keksiä vihkoihin metsään liittyviä sanoja. Lisäksi jokaisen ryhmän piti keksiä sanoja heille ennalta määrättyyn sanaluokkaan. Lopuksi oppilaat saivat rakentaa tutkimusalueella seikkailevalle metsän eläimelle talvipesän.

Ohessa kuva kesän tutkimusmatkalta, jossa näkyy yhden oppilasryhmän tutkimusalue. Tämänkertaisen tutkimusmatkan kuvissa näkyi niin paljon oppilaita, että en viitsinyt niitä kuvia tänne laittaa :) Oppilailla on siis tämä sama tutkimusalue joka käynnillä. Se on merkitty sekä langalla että nimikylteillä. Tarkoitus oli harjoitella myös 1m2 käsitettä, mutta osalla tutkimusalue on isompi.


Projektiryhmämme muut jäsenet saavat esitellä, mitä tutkimuskäynnin jälkeen tapahtui ja tapahtuu vielä loppuviikolla.

1 kommentti:

  1. Haluaisin mukaan metsään! Koulun arkeen metsähanke sopii senkin vuoksi, että tutkimusten mukaan metsässä oleminen rentouttaa, vähentää stressiä ja rauhoittaa. Sopii mainiosti monesti jopa hektiseen koulupäivään ja elämänmenoon!

    Minkälaista palautetta oppilaat ovat antaneet suoraan tai epäsuoraan tämäntyyppisestä oppimisesta? :)

    VastaaPoista