maanantai 9. marraskuuta 2015

Arvioinnista (Pirkko Ranta)

Pirkko Rannan blogi. Teknisistä syistä se lähetetään Terhi Liimatan osoitteen kautta :)


Koen, että arviointi on yksi opettajan työn haasteellisimpia asioita; mittaanhan kokeessa oleellisia asioita ja annanhan vastauksista tasapuolisen arvioinnin kaikille? Huomioinhan, että laajassa vastauksessa pisteytän vastauksen tiedon ja muodon mukaan oikein? Onko tieto muotoa tärkeämpi? Miten ylipäätään reaaliaineen vastauksia voi arvioida? Paljonko oppilaan oma  aito tieto tuo vastaukseen lisäarvoa vai saako siitä antaa pisteitä kun muut eivät ehkä muista, että oppitunnin "ulkopuoleltakin" saatu tieto on kokeessa sallittua (jopa suotavaa)? Miten arvioin muut näytöt? Jatkuva tuntinäyttö vaihtelee oppilaan luonteen mukaan; miten painotan tuntiaktiivisuutta? Mitä on tuntiaktiivisuus? Miten ryhmätyöt arvioidaan? Yms. Ja lopuksi, miten osaan antaa numerot todistukseen oikein?


Eteen tulee monia kysymyksiä kouluvuoden aikana pelkästään arvioinnista. Onneksi asiasta voi keskustella työkavereiden kanssa. Jo se, että huomaa muidenkin tuskailevan samojen kysymysten äärellä, antaa voimaa. Tietysti myös vuosien kuluessa saatu oppi auttaa tässäkin asiassa. Oppii tekemään oikeita kysymyksiä sekä kokeessa että tunneilla ylipäätään ja tekemään jatkuvaa arviointia oppimisesta. Useammin tosin pitäisi muistaa antaa oppilaalle ja huoltajille tietoa, missä mennään oppimisen suhteen. Yleensä palautetta antaa siinä vaiheessa, kun on huolissaan tuloksista eikä silloin kun kaikki menee hyvin tai "ihan kivasti".


Uudessa opsissa on luonnollisesti myös arvioinnista ohjeet. Tarkastellessani opsia omien oppiaineideni kohdalta havahduin erityisesti lauseeseen: arvioinnissa kiinnittää erityisesti huomiota "historiallisen ajattelun kehittymiselle". Hups, täytyy kyllä sanoa, etten aivan heti osaa ajatella, miten em. tulee ilmi niin, että osaan sitä arvioida. Keskustelimme asiasta työkaverini kanssa ja melko "hämillämme" olimme. Mielenkiintoinen keskustelu syntynee asiasta aineopettajaystäväni kanssa, kun asiaa alamme hänen kanssaa pohtia.


Arvioinnin yksi tärkeä puoli on oppilaan oma arviointi ja (minulle uutena) vertaisarviointi. Ritaharjussa käytetty arviointimalli vaikutti hyvältä; ajattelimme soveltaa sitä omassa monialaisessa kokonaisuudessamme, jos se on mahdollista. On tärkeää ottaa oppilaat itse mukaan arviointiin; samalla opettaja saa tietoa siitä, miten oppilaat näkevät oman ja luokkakaverin työpanoksen ja asioiden opiskelun. Oppilaan osuus arvioinnissa on hyvä lisä asiaan. Arvioinnin ohjeistaminen lienee tärkeää varsinkin vertaisarvioinnissa; mitä arvioidaan ym.


Arviointi ; haastavaa, mutta näen sen kuitenkin yhä tarpeellisena sekä oppilaalle, huoltajalle ja opettajalle.

1 kommentti:

  1. OPSista voi nousta esille mielenkiintoisia ainekohtaisia kohtia ja uusia asioita, joita kannattaa pohtia ja pureskella kollegojen kanssa tai vaikka laajemmillakin foorumeilla, jos mahdollista. Tuo historiallisen ajattelun kehittyminen ja sen arviointi esimerkiksi on yksi sellainen, joka varmasti vaatii keskustelua.

    Oppilaiden itsearviointiin varmasti on monia vaihtoehtoja, miten sen voi toteuttaa. Esimerkkejä, kuten Ritaharjun case, on tuotu esille. Tässä yksi kirjoitus liittyen uudenlaiseen arviointikulttuuriin: jos ette ole vielä lukeneet, kannattaa tutustua. http://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2015/03/27/millainen-arviointi-tukee-elinikaista-oppimista/
    Facebook-ryhmässä "yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus" löytyy myös tähän liittyvää keskustelua!

    VastaaPoista