torstai 12. marraskuuta 2015

Mennään metsään-projektin toteutus jatkuu

Metsään tehdyn tutkimusretken jälkeen olemme keskiviikkona koululla äidinkielen puitteissa touhunneet seuraavaa:

1. Kunkin ryhmän omaan vihkoon ryhmät ovat jatkaneet valitsemansa (metsän)eläimen  tarinan kirjoittamista. Nyt syksyn aiheena oli kertoa eläimen valmistautumisesta talveen. Tarinat on tarkoitus lukea perjantaina ennen yhteistä kuvaamataidon tehtävää.

2. Marika jo mainitsikin, että metsäretkellä oppilaat keksivät eri sanaluokkiin( adjektiivit, substantiivit  ja verbit) kuuluvia sanoja, joihin inspiraatiota haettiin metsästä. Koululla sitten ryhmät järjestelivät sanaluokkien sanoista lauseita, joista sai tulla hassujakin. esim. " Vihreä pöllö samoilee."  " Pehmeä oksa huojuu." jne.

3. Lisäksi tehtävänä oli laatia metsäsanoista anagrammeja. ( Kuha r --> karhu, varoa --> orava) Jokainen ryhmä keksi 10 anagrammia. Sitten sanat vaihdettiin toisen ryhmän kanssa ja ryhdyttiin ratkaisemaan toisen tyhmän laatimia anagrammeja. Hauskoja "salasanoja" oppilaat olivat keksineet. Muutamassa sanassa kysyttiin aikuistenkin apua, mutta pääosin oppilaat selvisivät tehtävästä oman ryhmänsä voimin.

Erään 2.-luokkalaisen kommentit päivän puuhista: "Anagrammien keksiminen oli hauskinta. Tarinan kirjoittaminen ei ollut niin kivaa." (kysyin tarkennusta, niin ryhmän työnjako ei ollut ihan onnistunut ja yksi vanhemmista ryhmäläisistä oli kuulemma vähän "ominut" tämän tehtävän eivätkä pienemmät oppilaat olleet päässeet osallistumaan tarinan keksimiseen toivomallaan tavalla.)

Projekti jatkuu perjantaina,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti