sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Monipuolinen TET

Monipuolinen TET

Suunniteltu oppimiskokonaisuus ei totuetunut suunnitelman mukaisesti. Emme saaneet yhteistyötä kahden oululaisopettajan kanssa onnistumaan. Toinen opettaja ilmeisesti ei suorittanut tätä kurssia ollenkaan ja muutenkaan emme löytäneet sopivaa yhteistä aikaa. Niinpä suunniteltua monialaista oppimiskokonaisuutta ei toteutettu ollenkaan. Toivottavasti saan suunnitelman toteutettua ensi keväänä omassa koulussani.

Toteutin oppimiskokonaisuutta kuitenkin soveltuvin osin. Yhdeksäsluokkalaiset oppilaat olivat Tetissä lokakuussa normaaliin tapaan. Jatkoimme työharjoittelujakson jälkeen yhteistyötä oman koulun opon, äidinkielen opettajien sekä tietotekniikan opettajien kanssa.
.
Oppilaat täyttivät päiväkirjaa työharjoittelustaan, joka lienee tavallista muissakin kouluissa. Näitä kirjoitelmia työstettiin äidinkielen tunneilla raportin muotoon. Sen jälkeen oppilaat oppivat asiakirjastandardin mukaisen työharjoitteluraportin tekemisen tietotekniikan ja kaupallisten tunneilla. Tarkoituksena on kirjoittaa kiitoskirje yrityksille ja liittää siihen oppilaan kirjoittamia raportteja. Lähetämme kiitoskirjeet ennen joulua. Tässä vaiheessa niitä ei ole vielä kirjoitettu.

Tässä kuva työharjoittelujaksolta. 






Lisäksi  kuvassa olevien poikien kirjoittamat Tet-raportit





5 kommenttia:

  1. Pojat ovat oppineet tekemään tosi hienot raportit. Toiminee hyvänä harjoitteluna, kun ajattelee tulevaisuutta ja vaikkapa työnhakua.

    Sinä olet aika sinnikkäästi jatkanut omalta osaltasi yrittämistä oppimiskokonaisuuden suhteen. Kurjia kokemuksia nuo, kun yhteistyö ei lähdekään sovitulla tavalla tapahtumaan. Mutta ehkä se kertoo osaltaan siitä arjesta, jossa meidän vaan on elettävä - aikaa tarvitaan moneen eri asiaan, eikä se ehkä ole ihan perinnettä vielä että tehdään yhteistyötä.

    VastaaPoista
  2. Mahtavaa työtä vaikeuksista huolimatta!

    Nyt, kun monialaiset tulevat opsiin syksyllä, yhteistyökumppanin esteet eivät voikaan jatkossa vaarantaa oppimiskokonaisuuden toteuttamista. Kouluissa on turvattava monialaisten toteutuminen siitä huolimatta, ketä työhön on valjastettu ja sitoutettu. Monilalaisten tulisi ollakin koko koulun yhteistä toimintaa, ei vain joidenkin parhaimpien opettajien harteille jääviä "projekteja". Kuinkahan tähän toimivasti päästään?

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Monipuolinen tet -projekti

    Samaa sanon minäkin: mahtavaa työtä vaikeuksista huolimatta!

    Aihe on minulle tärkeä, koska olen työpainotteisen jopoluokan opettaja. Harmi, että projekti ei toteutunut suunnitelmien mukaan. Hienoa, että jatkoit monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamista soveltuvin osin, ja ajatuksena on vielä toteuttaa suunniteltu monialainen oppimiskokonaisuus keväällä.

    On mielenkiintoista mitä ensi syksynä tapahtuu, kun kouluissa aletaan toteuttamaan uutta opsia. Voin kuvitella, että opettajat kohtaavat aivan samoja ongelmia kuin tässä projektissa: yhteisen ajan löytyminen, ongelmat yhteistyössä ja jopa yhteistyökumppanien puuttuminen. Miten ihmeessä kaikki saadaan mukaan?

    VastaaPoista
  5. Hienosti toteutettu TET-jakso. Myös meidän koulussamme työharjoittelusta laaditaan raportti. Se tehdään opon, äidinkielen ja yhteiskuntaopin välisenä yhteistyönä. Varsinainen raportin kirjoittaminen tapahtuu pääasiassa opon ja äidinkielen tunneilla, mutta useat toki hiovat raporttinsa valmiiksi kotona. Meillä on käytössä onedrive-pilvi, joten oppilaat jakavat tuotoksensa meille kolmelle opettajalle, jotka sitten arvioimme ne kukin omien kriteeriemme mukaisesti.

    Yhteistyönä tehtävän raportin hyötyinä näemme tietysti esimerkiksi asiakirjoittamisen oppimisen ja kuluneen työharjoittelun merkityksen syvällisemmän pohtimisen. Varsin tärkeäksi ja aluksi myös yllättäväksi havainnoksi on kuitenkin noussut se, että monet oppilaat vasta tämän myötä (jälleen...) tajuavat, ettei elämä ole pelkkää äikkää, hissaa, mantsaa jne. vaan että koulussa erillisinä oppiaineina opitut asiat yhdistyvät lopulta elämässä somasti. En ole ihan yhtä ja kahta kertaa joutunut vastaamaan kysymyksiin "Miten tää opon raportti äikkään liittyy??" tai "Mitä tekemistä tällä on yhteiskuntaopin kanssa??"

    Raportin lisäksi teemme myös työhakemuksen äikän ja opon välisenä yhteistyönä.

    VastaaPoista