sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Oma kirja-projektin raportti

Projektin teema
Projektimme teemana on oman kirjan tekeminen, jota on työstetty viikoilla 46-49. Kohderyhmänämme olivat 4. ja 6. luokkalaiset. Projektin tavoitteena oli tuottaa oma kirja, tutustua kirjojen kuvituksiin ja tehdä omaan kirjaan kansikuva ja kuvituskuva. Kuudesluokkalaiset esittelivät eri kirjallisuuden lajeja (satu, huumori, historiallinen kertomus, fantasia ja jännitys), joista oppilas valitsi mieleisensä ja kirjoitti oman kirjan valitsemaansa lajia mukaillen.


Toiminnan kuvaus
6. luokkalaiset tutustuivat pienissä ryhmissä opettajan (Eveliinan) antamiin kirjallisuuden lajeihin ja tekivät niistä diaesitykset Google Slidesillä.
Ensimmäinen yhteinen tapaaminen (9.11.) aloitettiin tutustumalla toisiin oppilaisiin ja tulevaan kirjaprojektiin. Kuudesluokkalaiset esittelivät tekemänsä diaesitykset kaikille. Tämän jälkeen oppilaat saivat kiertää selailemassa Eveliinan tuomia näytekirjoja eri kirjallisuuden lajeista. Tutustuttuaan eri kirjallisuuden lajeihin oppilaat saivat itse valita kirjallisuuden lajin, jonka mukaisesti lähtivät työstämään kirjojaan. Me opettajat muodostimme oppilaiden valintojen mukaan kirjatiimit, jotka pysyivät samoina projektin alusta loppuun asti. Kirjatiimien työskentelemisen tukena olivat Kulkurista otettu Tarinatiimi-moniste sekä suunnittelumoniste (monisteeseen hahmoteltiin päähenkilö, tapahtumapaikka, ongelma ja miten sitä yritetään selvittää, tarinan juoni osissa). Ensimmäisessä Tarinatiimin kokoontumisessa oppilaat miettivät ryhmissään valitsemaansa kirjallisuuden lajiin liittyviä sanoja, tapahtumapaikkoja, henkilöitä jne. Sitten oppilaat alkoivat itsenäisesti hahmottelemaan kirjansa päähenkilöä, tapahtumapaikkaa, ongelmaa ja juonta.


Keskiviikkona 11.11 molemmat luokat työskentelivät itsenäisesti omilla kouluillaan. Silloin oppilaat alkoivat kirjoittaa oman kirjansa ensimmäistä lukua Google Driveen.


Perjantaina 13.11 tapasimme uudelleen koko porukalla. Silloin oppilaat työskentelivät omissa tarinatiimeissään ja antoivat toisilleen palautetta kirjan alusta ja päähenkilöstä. Palautteen antamisen jälkeen oppilaat lukivat saamansa palautteet ja tekivät halutessaan muokkaukset kirjansa alkuun. Sen jälkeen oppilaat alkoivat kirjoittamaan kirjansa toista lukua.


Maanantaina 16.11 tarinatiimit kokoontuivat kolmannen kerran. Oppilaat kiersivät lukemassa tiimiläistensä toiset luvut ja keksivät tarinatiimi-monisteeseen synonyymejä kirjassa olleille sanoille. Luettuaan saamansa palautteet oppilaat tekivät halutessaan toiseen lukuun muokkaukset ja alkoivat kirjoittamaan kolmatta lukua.


Keskiviikkona 18.11 työskenneltiin omilla kouluillamme. Oppilaat kirjoittivat kirjansa kolmannen luvun loppuun.


Perjantaina 20.11 tarinatiimit kokoontuivat neljännen ja viimeisen kerran. Oppilaat kiersivät lukemassa tiimiläistensä kolmannet luvut ja palautetta annettiin tällä kertaa parhaasta kohtauksesta ja henkilöstä. Tämän lisäksi oppilaat kirjoittivat vapaasti palautetta tiimiläistensä kirjoista. Saamansa palautteen perusteella oppilaat tekivät halutessaan muutoksia kirjansa viimeiseen lukuun.


Viikolla 48 oppilaat tekstit viimeisteltiin lopullisesti. Molemmissa luokissa tutustuttiin erilaisiin kirjojen kuvituksiin. Tämän jälkeen oppilaat lähtivät työstämään kirjansa kansikuvaa sekä yhtä kuvituskuvaa (fantasiakirjan tehneet saivat tehdä kuvituskuvan tilalta kartan).


Viikon 49 suunnitelmissa on ottaa tabletilla kansikuvasta ja kuvituskuvasta kuvat sekä lisätä ne Google Drivessa olevaan kirjaan. Kun kuvat on liitetty tekstiin ja viimeisetkin muokkaukset on tehty, niin kirjat tulostetaan vihkosiksi.


Opettajien ja oppilaiden roolit
Opettajat ohjasivat työskentelyä ja antoivat työskentelylle rungon. Oppilaat aktiivisia oman työnsä tekijöitä sekä aktiivisia palautteen antajia.


Opettajien työnjako
Projektisuunnitelma tehtiin yhdessä. Eveliina vastasi 6. luokkalaisten kirjallisuuden lajien esittelyiden tekemisestä. Käytännönasiat hoidettiin yhteisesti (kopionti, tilojen varaus, chromebookien virittäminen). Tarinatiimien ohjaamisessa vastuuta jaettiin niin, että Minna ohjasi satu-, jännitys- ja huumoriryhmiä ja Eveliina ohjasi kolmea fantasiaryhmää ja yhtä jännitysryhmää.


Oppilaiden kokemukset
Erikseen emme ole oppilailta kysyneet heidän kokemuksiaan työskentelystä, mutta oppilaiden keskusteluiden ja työskentelyn perusteella he ovat tykänneet projektista ja kaikki ovat tehneet töitä oman kirjansa edistymisen eteen.
Oppilaat ovat ylittäneet itsensä. Aiempaan tasoonsa nähden he ovat saanet kirjoitettua laajempaa ja kieleltään rikkaampaa tekstiä. Suunnitelmapaperi pilkkoi oppilaiden kirjoitusurakkaa, jolloin oppilaiden oli helpompi keskittyä yhden osan kirjoittamiseen. Projektissa oli pehmeä lasku projektikirjoittamiseen, koska palaute saatiin vertaisilta eikä opettajalta. Google Drivella kirjoittaminen helpotti tekstin muokkaamista ja tekstin lihottamista eikä käsin tuottamisesta tullut kynnyskysymystä. Oppilaiden tuotokset eivät ole vielä valmiita ja emme halua jakaa keskeneräisiä tuotoksia.


Projektin arviointia
Aikataulu eli projektin aikana, mitä ei etukäteen oltu hoksattu ajatella. Oppilaat kirjoittivat eri tahtiin, joten toiset tarvitsivat kirjoittamiselle enemmän aikaa kuin toiset.
Yhteistyö opettajien välillä toimi hyvin, oppilaat olivat innokkaasti mukana.


Omat oppimiskokemukset
Eveliina: 
Opin suunnittelemaan oppimiskokonaisuutta, jossa asiaa käsitellään useamman oppiaineen puitteissa ja jossa otetaan huomioon myös laaja-alaisen oppimisen osa-alueita. Projektin aikana jouduin myös harjoittelemaan sitä, etteivät puikot olekaan aina minulla, vaan vastuu oman työn tekemisestä on enemmän oppilaalla itsellään. Vaikka projektimme ei ole vielä täysin valmis, niin olen todella tyytyväinen siihen, että uskalsimme lähteä kokeilemaan monialaisen oppimiskokonaisuuden rakentamista ja toteuttamista ennen uuden opsin voimaantuloa. Nyt tiedän, että selviän jatkossakin niiden tekemisestä. Tärkeintä on se, että oppilaat ovat ylittäneet itsensä ja nauttineet erilaisesta työskentelystä.


Minna:
Olen ollut tekemässä uuden opetussuunnitelman yleisen osan lukua 4, jossa monialaisista oppimiskokonaisuuksista puhutaan. Teimme työryhmämme kanssa myös lomakkeet oppimiskokonaisuuksien kirjaamista varten. Näin ollen monialaiset oppimiskokonaisuudet olivat ajatuksena jo entuudestaan tuttuja.

Kahden eri luokka-astetta edustavan, fyysisesti eri kouluilla toimivan luokan yhteinen oppimiskokonaisuus vaati meiltä opettajilta projektin suunnittelua monesta näkökulmasta. Nyt kun prosessin on kerran käynyt läpi, se todennäköisesti onnistuu toistekin ja tässä projektissa huomatut asiat osaa ottaa huomioon. Olen iloinen, että projektiin ryhdyimme. Tässäkin asiassa kun tekemällä ja kokeilemalla oppii parhaiten. Projekti avasi myös omia silmiäni; oppilaat ylsivät jokainen yli oman tasonsa. Tuskinpa kukaan heistä olisi kirjoittanut samanlaista juttua kynällä vihkoonsa. Kun oppilaat oppivat projektimaiseen työskentelyyn, voi heidän kanssaan tehdä laajempia ja vielä syvemmälle meneviä projekteja.

17 kommenttia:

  1. Tämän projektin etenemistä ja lopputuotosten tekemistä on ollut ilo seurata. Kaksi eri luokkaa eri kouluilta yhdessä tekemässä oia kirjoja!

    Opettajat ovat suunnitelleet selkeän rungon ja ohjasivat työn etenemistä, mutta sisältö on ollut oppilaiden käsissä sekä palaute ja kehittämisehdotukset. Antoivatko oppilaat helposti toisilleen kehittämisohjeita? Usein heiltä kuulee "ihan kiva"-vastauksia.

    Työ on palasteltu riittävän pieniin osiin, mikä helpottaa tekemistä. Kaikkea ei tarvitse heti hallita. Opettajien työnjako oli määritelty selkeästi ja aivan kuten monella muullakin, oppilaiden innostus yllätti.

    Miten projektia ja lopputöitä arvioidaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oppilaiden kommenteissa oli niitä "ihan hyvä" kommenttejakin, mutta oli osa laittanut myös ehdotuksia juonen jatkosta yms. Tarinatiimipaperissa ei annettu pelkästään muokkausehdotuksia juonesta, vaan myös esimerkiksi siitä, millaisia synonyymeja voisi eri sanoille voisi käyttää. Palautteen antaminen oli tässä projektissa harjoiteltavana asiana ja tätä asiaa tulee harjoitella vielä lisää.

      Kirjan tekstiosasta oppilaat saavat kaksi arvosanaa: sisällöstä ja kielioppiasioista. Molemmista tehtiin Driveen tavoitetaulukot (nelosille ja kutosille oamt), jotka näytettiin oppilaille projektin puolen välin tienoilla, kun kaikki olivat varmasti päässeet vauhtiin. Omien oppilaideni jouluarvointiin kirjat vaikuttavat saman verran kuin muutkin kokeet ja tuotokset.

      Itselläni kuviksen kuvitustyöt vaikuttavat kuviksen joulutodistuksen arvosanaan.

      Poista
  2. Tässä projektissa on onnistuttu siinä, mitä tällä kurssillammekin tavoiteltiin eli yli koulu- ja luokkarajojen toteutettua MOK-projektia. Hienoa työtä!

    Valittu aihe on suoraan lasten maailmasta ja mielestäni erittäin onnistunut valinta.
    Voin sieluni silmin nähdä, miten innostuneita oppilaat ovat tästä projektista olleet.
    Opettajien ja oppiladen työnjako vaikuttaa onnistuneelta.

    Asettamanne tavoitteet tuntuvat realistisilta ja relevanteilta. Oppiainekohtaisia ja laaja-alaisia tavoitteita on sopivasti.

    Aikataulu on sopivan väljä ja hyvä, että joustoa sen suhteen on löytynyt. Kenenkään ei ole tarvinnut pakosti kiirehtiä tekstin valmistumisen kanssa. Tosiasiassahan kirjailijat käyttävät kirjoittamiseen huomattavan paljon aikaa (jopa vuosia) ja pyörittelevät mahdollisesti useita eri versioita.

    Voisiko omiin kirjoihin palata esim. lukuvuoden lopulla ja arvioida tulisiko kirjoihin muutoksia, jos vielä voisi jotain kirjoittaa uudestaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lopullinen itsearviointi kirjoista on vielä oppilaiden kanssa tekemättä. Luulenpa, että yksi itsearvioinnin kysymyksistä onkin juuri tuo "Muuttaisitko kirjaa, jos voisit tehdä sen uudelleen?" Tämä kysymys on oppilaille tuttu jo kuviksen itsearvioinnista, mutta äidinkielessä emme ole sitä käyttäneet.

      Poista
  3. On varmasti ollut hykerryttävää nähdä ja ohjata oppilaiden sitoutunutta työskentelyä. Samaa mietin kuin aiempi kommentoija, ts. kuinka valmiita oppilaat olivat antamaan palautetta toisilleen ja miten palaute otettiin vastaan.

    Arviointi oli toinen asia, jota jäin miettimään. Kokonaisuuden toteuttamisen aikana on käsitelty teemaa monelta eri kannalta, ja tuotoksiakin on paljon. Toisaalta alakoulumaailmassa arviointi sinälläänkin taitaa olla hyvin erilaista kuin yläkoulun puolella, ja siellähän on mahdollista antaa pelkästään sanallinen arviointi. Se on tällaisen projektin kohdalla varmasti hyvä keino antaa kannustavaa palautetta myös niille aremmille, samoin kuin hitaammille kirjoittajillekin.

    Erityisen hyvältä kuulosti tarkka raamitus, joka projektiin oli tehty. Samoin opettajien työnjako oli hyvin etukäteen suunniteltu ja nämä selkeät linjaukset varmasti molemmat auttoivat sekä oppilaita että opettajia projektin ansiokkaaseen loppuun saattamiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aihetta käsiteltiin monipuolisesti, mutta pääpaino arvioinnissa oli oman tuotoksen tekemisessä (kutosilla kirjallisuus PP:t ja kirja, nelosilla vain kirja).

      Annoimme lapsille työskentelyn aikana ohjaavaa sanallista palautetta esimerkiksi tekstin rakenteesta. Eve oli omien oppilaidensa kanssa käynyt yhteisesti läpi vuorosanaviivan käyttöön liittyvää asiaa.



      Poista
  4. Upeaa! Nämä luotsiopettajien monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat totta vieköön toinen toistaan hienompia esimerkkejä toisaalta tämänlaisen ilmiöpohjaisen oppimisen tehosta, myös suomalaisen opettajan ammattitaidosta parhaimmillaan.

    Nostan hankkeestanne esille vain yhden, erittäin tärkeän ja loistavan tuloksen, josta saatte kyllä opettajina olla valtavan ylpeitä ja tyytyväisiä: "Oppilaat ovat ylittäneet itsensä. Aiempaan tasoonsa nähden he ovat saanet kirjoitettua laajempaa ja kieleltään rikkaampaa tekstiä."

    VastaaPoista
  5. Oli mukavaa, että kaksi eri luokka-astetta toimi yhteistyössä. Neljäsluokkaiset seurasivat varmaan innolla kuudesluokkalaisten kirjallisuusesityksiä.

    Tällainen aihe varmaan motivoi Google Driven käytön harjoittelemiseen. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueetkin oli hyvin huomioitu projektissanne.

    Hyvin suunniteltu, sopivasti paloiteltu kirjoitusurakka antoi varmasti tilaisuuden kiireettömään luovaan työhön. Minuakin kiinnostaisi kuulla, miten vertaisarviointi toimi.

    Suunnitelmassanne luki, että Pinterestistä oli etsitty virikekuvia. Millaisia kuvia oppilaat löysivät? Haettiinko niitä opettajan antamien hakusanojen avulla?

    Myös kirjavinkkauksen yhdistäminen jaksoon oli hyvä idea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Virikekuvat olivat open omasta Tarinakuvia-kansiosta poimittuja kuvia, joiden avulla koettiin herätellä oppilaiden mielikuvitusta. Joukossa oli kuvia satulinnoista, merirosvoista, mitä ihanimmista isosilmäististä eläimistä jne.

      Osalle kuvat upposivat, osa käytti ideoinnissaan apuna aiempia kokemuksiaan.

      Poista
  6. Todella hieno tapa oppia kirjallisuuden lajeja, kirjoittamista, kieltä, yhteistyötä, arviointia ja tieto- ja viestintätekniikan käyttöä! Edelliset kommentoijat ovat sanoneetkin jo samoja asioita, kuin mitä minullekin tuli mieleen, mutta yhteistyönne on ollut toimivaa ja se näkyy tässä upeassa lopputulemassa. Tästä teidän on hyvä varmasti jatkaa ja kehitellä MOK:ia jatkossakin, kun uusi OPS astuu voimaan.

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Oma kirja-projektin toteutus oli yhtä mielenkiintoinen ja hyvin jäsennelty, loogisesti etenevä kokonaisuus, kuin suunnitelmakin. Tavoitteet olivat asetettu realistisesti ja projektin edetessä vaikutti, että tarpeen tullen ja tilanteen vaatiessa aikataulissa ym. joustettiin. Tämän tyylinen työskentely elää aina projektin edetessä ja liian tiukat suunnitelmat eivät varmastikkaan toimi kovin hyvin.
    Tähän teidän suunnitelmaan ja toteutusraporttiin tulen aivan varmasti palaamaan omassa työssäni, innostuin tästä valtavasti. Pystyisiköhän mitenkään jakamaan yhtä oppilaiden tekemästä kirjasta? Olisi aivan ihana nähdä valmis tuotos :)
    T; Tarja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin vahingossa laittanut saman kommentin kahteen kertaan, sen vuoksi toinen poistettu :)

      Poista
    2. Olin vahingossa laittanut saman kommentin kahteen kertaan, sen vuoksi toinen poistettu :)

      Poista
  9. Ihan projekti! Kirjallisuus, oma tuottaminen ja luovuus ovat tänä päivänä erittäin ajankohtaisia teemoja. Hyvä, että lapsille annettiin aikaa tehdä työ huolella. Tässä projektissa näkyy selkeästi se, että vaikka oppilaille annetaan vapautta, opettajan roolina on raamittaa ja ohjata oppilasta saavuttamaan parhaan lopputuloksen.

    VastaaPoista
  10. Olette rohkeasti tehneet yhteistyötä fyysisestä erosta huolimatta. Teillä on selkeät tavoitteet, joiden saavuttamiseksi olette järkevällä tavalla joustaneet työskentelyn kuluessa. Oppilaat ovat saaneet valita oman genrensä ja se on varmasti ollut motivoivaa. Langat ovat kuitenkin prosessin ajan pysyneet käsissänne ja ansaitusti saatte olla tyyttyväisiä tuloksiin. Pidän erityisesti tvt:n luonnollisesta kytkemisestä opiskeltavaan aiheeseen, järkevänä työvälineenä.

    VastaaPoista