maanantai 30. marraskuuta 2015

Vesi - toteutuksesta



Projektin teemana on vesi. Toteuttamisen aikataulu on ajateltu joustavaksi = ei yhtään tiedä, milloin tästä tulee valmista. Nyt on tähän mennessä jo huomattu, että saattaa lähteä rönsyilemään ja hommat lisääntymään. Mutta sehän ei haittaa silloin, kun itse opettaa jotakin tiettyä ryhmää useita tunteja viikossa.

Kohderyhmänä ovat 5. - 9. luokan oppilaat luokkamuotoisessa erityisopetuksessa. Suurin osa opiskelee toiminta-alueittain opsin mukaan.

Yhtenä keskeisenä tavoitteena on lisätä oppilaiden taitoja oppia ryhmässä ja yhdessä toimien. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, osallistuminen ja vaikuttaminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, monilukutaito sekä ajattelu ja oppimaan oppiminen tulevat huomioiduiksi projektin aikana.

Tähän mennessä on esimerkiksi mietitty veden merkitystä ja käyttöä omassa arjessa sekä harjoiteltu mittaamista kotitaloudessa ja tehty ruuan laiton yhteydessä huomioita siitä, missä vettä tarvitaan. Havaintojen tekemistä on harjoiteltu ja tehty tietoisemmaksi toiminnaksi oppimisen taustalla myös metsäympäristössä. Märkähuovutustakin on kokeiltu. WWF:n materiaaleista löytyi kiva teksti veteen liittyen (seitsemän sormea). Sitä luettiin ja yhdessä mietittiin. Sen jälkeen etsittiin maapallon vesivarastoja ja mietittiin, että kenellä kaikilla on puhdasta ja juotavaksi kelpaavaa vettä ihan runsaasti.

Opettajan tehtävänä on ollut mahdollistaa toimintaa varaamalla aikaa ja materiaaleja. Oppilaat ovat omalta osaltaan toimineet sitten aktiivisesti oppijoina. Tähän mennessä aktiivisuutta on ollut niin paljon, että oppilaat saivat koko projektin siirtymään uuteen suuntaan. Mietittiin jossain kohdassa sitä, että mitä vedessä on. Happeenkin törmättiin, siitä siirryttiin hengittämiseen vedessä ja maalla, siitä taas ilmaan. Lopputuloksena yksi aamupäivä meni siihen, että oppilaat rakensivat laskuvarjoja kananmunille - pitihän meidän selvittää, että onko ilmakin ainetta ja se toimi yhtenä keinona.

Opettajien työnjaosta voin sanoa sen verran, että jokainen on tähän mennessä hoitanut oman ryhmänsä osalta projektia eteenpäin. Ideoita on jaettu ja mietteitä eri asioista. Mutta sitä tehdään kyllä muutenkin.

Tähän mennessä vaikuttaa ihan hyvältä ja oppilaat tuntuvat pitävän tästä työskentelytavasta. Siis siitä, että siirrytään pois luokasta ja keskustellaan paljon. Tiesin tämän jo ennalta, koska tunnen ryhmän ja käytän näitä toimintatapoja muutenkin. Toisaalta plussaa voi olla sekin, että on yksi tarkemmin suunniteltu kokonaisuus ja oppilaatkin tietävät sen. On vähän hankalaa vielä arvioida tämän tarkemmin, kun niin paljon on tekemättä. Mitähän jää tekemättä... vaikka mitä ja kuinka paljon, kun tuo aihe on aika laaja. Rajaamisen taito on tarpeellinen.






4 kommenttia:

  1. Toteutuksessa onkin varmasti yksi haaste siinä, kuinka laajasti, tarkasti ja ennakoiden projektin laajuus ja tavoitteet mietitään etukäteen. Toisaalta kuvatun toteutuksen toimintaympäristö antaa keskimääräistä laveammat mahdollisuudet rönsyilyyn.

    Ehkäpä seuraavalla kerralla voisi kokeilla, miten toimintatapa mahdollisesti muuttuu, jos oppilaat otetaankin mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Silloin rönsyt mahdollisesti tulisivat ideariihen kautta mukaan jo silloin ja ne voitaisiin ottaa huomioon kokonaisuuden rakentamisessa. Ja tokihan silloin todentuisi myös se, että oppilaat ovat aktiivisia toimijoita suunnitteluvaiheesta alkaen.

    Oma haasteensa on varmasti myös siinä, miten edellä mainittu projekti arvioidaan osaamisen ja oppimisen tasolla. Useinhan käy niin, että innokkuutta kokeiluun ja erilaisiin käytännön harjoitteisiin on kovastikin, mutta tiedon jäsentäminen jää innon varjoon.

    Hienoa, että projektin toteuttajilla on ollut rohkeutta ja energiaa hypätä projektin pyörteisiin.

    VastaaPoista
  2. Olette rohkeita, kun annatte ajan kulua! Se on minusta hieno asia. Kuulostaa hyvältä, että oppilaat ovat antaneet kokonaisuudelle uutta suuntaa. Motivaatio on ilmeinen. Onkohan se kaikessa tässä (opetus)työssä kaikkein tärkeintä loppujen lopuksi?

    Upeaa työtä! Kiva lukea, että yhteistyökin onnistuu!

    VastaaPoista
  3. Raporttien vertaisarviointi -ohjeistus
    MOK:n idea ja aihe: vesi
    Projektin teema oli valittu opettajajohtoisesti. Vesi on aiheena aina ajankohtainen ja konkreettinen, jokapäiväinen asia. Oppiaineet (kotitalous, biologia, kuvaamataito, fysiikka, kemia) yhdistyivät luontevasti. Oppilaat rakensivat laskuvarjoja kananmunille. Varmaan jäi kaikkien mieleen (ja edisti oppimista).

    Oppimistavoitteet
    Avoin aikataulu sopii hyvin ryhmämuotoiseen opetukseen. Opettaja olivat asettaneet realistiset, omaan opetusryhmään sopivat tavoitteet. Yhtenä keskeisenä tavoitteena oli lisätä oppilaiden taitoja oppia ryhmässä ja yhdessä toimien. Tärkeää ja yhtä tärkeitä myös seuraavat, projektin aikana huomioidut tavoitteet: itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, osallistuminen ja vaikuttaminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, monilukutaito sekä ajattelu ja oppimaan oppiminen.

    Oppilaslähtöisyys
    Oppilaat saivat toimia ja heidän ideoista otettiin kiinni. Projekti lähti menemään aivan uuteen suuntaan. Palkitsevaa oppilaille, kun he huomaavat, että heidän ideoihinsa tartutaan kiinni. Voisivatko oppilaat olla seuraavassa projektissa mukana jo suunnitteluvaiheessa?

    Opettajien yhteistyö ja työnjako
    Opettajat ovat jakaneet ideoita ja miettineet projektia. Yhteistyö on tainnut olla toimivaa. Käsitin, että itse projektia opettajat ovat vetäneet eteenpäin oman ryhmänsä kanssa. Vai onko ryhmien välillä ollut yhteistyötä?

    Aikataulu
    Projektin aikataulu oli joustava. Joustavuus on hyvä, mutta siinä on vaara, että projekti venyy ja tarkan takarajan puuttumisen saa aikaan sen, että projektin valmiiksi saattaminen voi olla vaikeaa.

    Mielenkiintoinen projekti!

    VastaaPoista
  4. Monialainen oppikokonaisuus on mielestäni varsinkin erityisopetuksessa erittäin toimiva työtapa. Oppilaiden on helpompi muistaa, omaksua ja sisäistää asioita kokonaisuuksina, varsinkin kun kyseessä on ilmiö, joka on heidän elämässään.
    Rönsyilevyydestä kannattaa ottaa kaikki irti, sillä se varmasti lisää motivaatiota oppia uutta ja kehittää omia opiskeluvalmiuksia. Mielenkiintoista olisi kuulla oppilaiden ajatuksia projektin valmistuessa.

    VastaaPoista