Aikaisemmin on puhuttu piilo-oppimisesta, mutta uuden OPS:n myötä
halutaan varmistaa, että oppiminen olisi kokonaisvaltaisempaa ja
konkreettisempaa. Näin ollen eri oppiaineissa jatkumona yhteisellä teemalla
varmistetaan oppilaalle tämä. Puhutaan ilmiöpohjaisesta oppimisesta. On hyvä,
että uudessa OPS:ssa huomioidaan entistä enemmän mm. yhteiskunta,
kestäväkehitys ja yrittäjyys. Opetellaan ongelmaratkaisukykyä, epävarmuuden
sietämistä, vuorovaikutustaitoja, tiedon jakamista, lähdekriittisyyttä ja
itsenäistä tiedonhakua, jotka kehittävät yhteiseen tiedonrakentamiseen ja
vastuunottamiseen (Hannele Cantell toim. 2015,50-51). Näitä taitoja jokainen
meistä tarvitsee selviytyäkseen tässä maailmassa.
Oppilaiden omat vahvuudet tulevat paremmin esille ja oppiminen voi
olla mielekkäämpää eikä tieto jää irrallisiksi paloiksi. Toki se vaatii selkeät
ohjeet ja kriteerit toimia sekä hyvää pohjatyöskentelyä. Sanotaanhan ”hyvin
suunniteltu on puoleksi tehty”.
Onneksi on otettu jo joissakin opettajakoulutuksissa huomioon uusi
OPS ja opiskelijat harjoittelevat ilmiöpohjaista oppimista, joten heillä on
valmiuksia ottaa tätä oppimismuotoa omille oppilaille. Me vanhat opettajat
opettelemme samalla omien oppilaiden kanssa ja aina oppii uutta, jos vain
haluaa oppia. Hyvin tärkeää on kollegoiden välinen yhteistyö ja ajan käyttö
suunnitteluun. Opettaja ei enää vain opeta vaan on vuorovaikutuksessa oppilaan
kanssa. Oppilaskin voi opettaa opettajaa. Opimme asioita elämää varten ei
arvosanojen vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti