Kurssia aloittaessani mietin hieman epäluuloisesti,
toisivatko monialaiset oppimiskokonaisuudet oikeastaan mitään uutta kouluun.
Termi on toki uusi, mutta epäilin, että nyt korvataan uudella termillä
perinteiset teemapäivät, joita kouluissa on vietetty niin kauan kuin minä
muistan. Kyllähän teemapäivissäkin aika usein yhdistetään useita eri oppiaineita,
joten muuttuisiko lopulta mikään.
Olin onneksi väärässä. Aloitin opettajana kymmenen vuotta
sitten. Ensimmäisinä vuosina oli vielä opettajana niin paljon opittavaa, etten
osannut kyseenalaistaa opetussuunnitelmaa enkä koulun käytänteitä. Varsinkin
viime vuosina olen kuitenkin kaivannut sitä, että koulukin vihdoin uudistuisi. Yksittäinen opettaja voi toki kehittää ja uudistaa
opetussuunnitelman puitteissa omaa opetustaan koko ajan, mutta jos systeemiin
ei laajemmin saada muutosta, voi uudistaminen olla työlästä ja turhauttavaa.
Yksittäisen opettajan innovatiiviset ehdotukset voidaan tyrmätä sillä, että
esimerkiksi yhteisiin projekteihin ei ole aikaa ja että ne työllistävät liikaa.
Jos kollegat vielä sattuvat vähänkään kyseenalaistamaan kokeiluja, uskallus ja
into voi tyystin lopahtaa. Itselläni ei ole kokemusta tällaisesta
negatiivisesta suhtautumisesta, mutta olen kuullut, että tällaistakin on.
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteet ovat
oppiaineiden tavoitteita, joten ne eivät ole vain jotain ylimääräistä lisää
oppiaineisiin. Lisäksi monialaisten oppimiskokonaisuuksien avulla harjoitellaan laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueita. Näin monialaisille oppimiskokonaisuuksille on tulevaisuuden
koulussa aikaa ja niitä on helpompi lähteä toteuttamaan. Oppiaineiden
sisältöihin on uudessa opetussuunnitelmassa kehotettu jättämään väljyyttä,
jotta sisällöt eivät sitoisi liikaa opetusta. Väljyys osaltaan mahdollistaa sen,
että monialainen oppimiskokonaisuus voi elää vielä toteutusvaiheessakin ja että
oppilaatkin voivat aidosti osallistua jopa sen suunnitteluun. Se, että
monialaisista oppimiskokonaisuuksista annetaan palautetta ja että ne ovat osa
oppiaineiden arviointia, kannustaa oppilaat tekemään projekteja tosissaan.
Haaveilen siitä, että monialaisten oppimiskokonaisuuksien
myötä oppiainerajoja aletaan rikkoa muutenkin ja että aineenopettajat
suunnittelisivat lukuvuottaan enemmän yhdessä. Esimerkiksi äidinkielen ja
muiden kielten opettajien olisi esimerkiksi tehdä yhteistyötä kielioppiasioissa.
Oppilaiden kannalta olisi mielekästä, että termit käytäisiin ensin läpi
äidinkielen tunneilla ja sen jälkeen ne vasta esiintyisivät vieraissa kielissä.
Näinhän ei automaattisesti ole, jos opettajat eivät ole keskenään sopineet
asiaa. Voisiko lisäksi olla niin, että äidinkielen tehtävien seassa voisi olla
myös yksinkertaisia englanninkielisiä lauseita jäsennettävänä? Tämä on nyt vain
yksi esimerkki siitä, että oppiainerajoja on lopulta varsin yksinkertaista
rikkoa, kunhan ilmapiiri on tällaiseen toimintaan suotuisa.
Jotenkin uskon ja luotan siihen, että monialaiset
oppimiskokonaisuudet lisäävät koulussa viihtymistä sekä oppilaiden omatoimisuutta
ja vastuuntuntoisuutta. Ei ainoastaan projektien aikana, vaan myös laajemmin. Tämä
on minun unelmani, johon uskon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti