sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Tapakasvatusta monikulttuurisessa koulussamme



Tapakasvatusprojektimme alkaa olla loppusuoralla. Olemme saaneet kokea aivan mahtavia juttuja matkan varrella. Koulumme on monikulttuurinen ja halusimme projektin kautta nostaa maahanmuuttajaoppilaiden kulttuurista taustaa sekä lisätä erilaisuuden hyväksymistä.


Ainoa opettajajohtoinen osa projektissamme oli alkutilanne, jolloin virittelimme oppilaiden tietoisuutta hyvistä käytöstavoista ja tapakasvatuksesta ylipäätään.












Kuvan avulla teimme pienissä ryhmissä haastattelukysymyksiä tuleville vieraille.
Projektin mielenkiintoisin vaihe - ainakin opettajan näkökulmasta -  oli maahanmuuttajaoppilaiden vanhempien haastattelut. Vanhemmat olivat valmistautuneet haastatteluin todella hienosti. Oli muistiinpanoja ja kuvia. Oppilailta tuli upeita kysymyksiä ja 48 oppilasta kuunteli tarkkaavaisesti vieraidemme juttuja.


Oppilaille jäi mieleen erityisesti se, että Somaliassa syödään aina oikealla kädellä, Iranin kurdeilla on naapuriastia käytössään ja perhe on todella laaja käsite. Oppilaat kertoivat myös, että Englannin kohteliaisuus, esimerkiksi please-sanan käyttö tuntuisi Suomessa oudolta. Valmistavassa luokassa oppilaat olivat valmistaneet tietopaketteja omista kotimaistaan. Lisäksi valmistavassa luokassa vierailevat oppilaat saivat opetella oman nimen kirjoittamista arabiaksi.


Haastattelujen jälkeen alkoi toiminnallinen osa projektia, jolloin oppilaat valmistivat yhden maan lentokenttävierailun. Pisteellä opetettiin sen maan tapakulttuuria. Kun taito oli siirtynyt turisteille, lentolippuun sai tarran ja mukaan lähti lentolippu seuraavaan maahan.


 


Ensi viikolla aloitamme projektin arvioinnin. Luulenpa, että projektin myötä on nähtävissä toisen huomioimisen lisääntyminen arjessa.


 


 

1 kommentti:

  1. Upea monikulttuurisuuteen kasvattava kokonaisuus, ja todella upeita tehtäviä, jotka sitouttavat myös kotiväkeä koulutyöhön. Olisin halunnut olla mukana! :)

    VastaaPoista