torstai 26. marraskuuta 2015

kotiTALOUStiedon loppuraportti

kotiTALOUStieto 

Projektin teemana opiskelijan talous, toteutusaika 3.11.-4.12.2015, kohderyhmänä 9-luokkalaiset. Projektin tavoitteena on oppilaiden oman talouden hallinta, itsetekemiseen motivointi ja koulussa saatujen tietojen soveltaminen käytännön elämään. 

Kotitalouden tunnilla oppilaat suunnittelivat aterian, joka löytyi myös kaupasta eineksenä. Oppilaat toteuttivat aterian, johon kuului kalakeitto ja perunarieska. Perunarieskan teossa hyödynnettiin ylijäämäperunamuusia. Oppilaat vertailivat itse tehdyn ruuan ja eineksen eroja (maku, ulkonäkö, rakenne, tuoksu) ja vertailun voitti itsetehty ateria. Kotitalouden tunnilla punnittiin keiton raaka-aineet ja valmiskeitto sekä aloitettiin ravintoaineiden laskemista omasta ateriasta. Itsetehty ruoka oli myös ravintoaineiltaan ja energiapitoisuudeltaan parempaa. 

Yhteiskuntaopin tunnilla käytiin lähikaupassa kuvaamassa raaka-aineiden kilohinnat ja tunnilla laskettiin eri ainesten hinta sekä koko aterian hinta. Tämän perusteella oppilaat laskivat kilohinnan itsetehdylle ruualle ja vertasivat hintaa einekseen ja valmiiseen rieskaan. Oppilaat laskivat sähkönkulutuksen paistamisessa ja laskivat sähkölle hinnan. Sekä keitto että rieska tulivat kokonaisuudessaan halvemmiksi itsetehtynä kuin kaupasta valmiina ostettuna. Keitto oli yli puolet halvempi ja rieska kolmasosan halvempi. Yhteiskuntaopin tunnilla oppilaat jatkoivat myös ravintoainelaskuja.Tunneilla oppilaat selvittivät myös opiskelijan tuloja ja arvioivat välttämättämiä menoja, kuten vuokran, ruuan, liikkumisen ja puhelinkuluja.  

Projektin alustana käytettiin One Note Onlinea ja kuvaamisessa käytettiin koulun tabletteja sekä oppilaiden omia älypuhelimia. 

Opettajat suunnittelivat projektin yhdessä (opintoja varten) ja opettajat ovat ohjanneet omilla tunneillaan oppilaita. Opettajat sopivat keskenään, mitä kummankin tunneilla tehdään ja mistä toinen voi jatkaa. Arviointilomakkeessa on käytetty Timo Fordellin arviointipohjaa hyödyksi, mutta  projektin arviointiosuus on opettajien yhteistyön tuotosta. Saman koulun opettajina on ollut helppo tehdä yhteistyötä ja suunnitella kokonaisuus yhdessä alusta loppuun. Oppilaat ovat toteuttaneet ryhmissä aterian ja selvittäneet opiskelijan tulot sekä laskeneet laskut. Oppilaat arvioivat oman ja ryhmän työn sekä oppimiskokonaisuuden annin. Jatkossa tavoitteena on, että oppilaat suunnittelisivat oppimiskokonaisuutta ja määrittelisivät tutkimuskysymyksiä, mutta tässä suunnittelu oli opettajajohtoista. Tehtävänanto vaikutti osaltaan siihen, että oppilaita ei voitu ottaa mukaan suunnitteluun.  


Oppilaat täyttävät ensi viikon aikana arviointilomakkeet, jonka jälkeen informoimme blogissa oppilaiden kokemuksista ja oppimisesta. Tässä esimerkkiä tuntituotoksesta: 

Kuva 
Kuva 
Kuva 
Kuva




Jatkoa ajatellen toivomme, että matematiikka ja fysiikka olisivat mukana. Maantiedon/biologian opettaja on ilmaissut kiinnostuksensa ja hänen oppiaineissaan tulisi ekologisuuden näkökulmaa, mikä nyt  on jäänyt vähäiseksi tavoitteesta huolimatta. Äidinkieli voisi osallistua projektiin loppuraportin tuottamisen muodossa. Oppilaat suunnittelivat vain ateriakokonaisuuden, joten oppilaiden suunnittelua haluttaisiin lisätä jatkossa. Tulevaisuudessa oppilaita voisi jakaa ryhmiin, joissa he suunnittelisivat eri osa-alueita, kuten aterian, vertailulomakkeen, arvioinnin ja lopputuotoksen 

Parasta opinnoissa oli, että voimme tehdä järkevästi yhteistyötä :) Aikaisemmin ei ole tullut kummankaan mieleen yhdistää kotitaloutta ja yhteiskuntaoppia, vaikka aineissa on yhteisiä aihepiirejä. Yhteistyö tulee jatkumaan ja se on poikinut jo muuta yhteistyötä oppilaskuntatoiminnan ja kotitalousryhmien välillä. 

Terveisin Sanna Jyrkäs ja Päivi Ylisiurua 
raportti tehty yhdessä :)        

Oppilaiden tuloksia projektista:                 



                                                                  

Oppilaiden arviointeja projektista:







  

2 kommenttia:

  1. Jahas, heti huomasin kuvista, että ei ole oppi mennyt ihan perillä asti, vaan virheitäkin on jäänyt.

    VastaaPoista
  2. Hienoa työtä Sanna ja Päivi!

    Terveisin rexi

    VastaaPoista