maanantai 23. marraskuuta 2015

kotiTALOUStiedon edistymistä

Tähän mennessä oppilaat ovat valinnaisen kotitalouden kurssilla valinneet eineksen ja toteutettavan ruuan sekä punninneet käytettävät raaka-aineet ja ruuan kokonaismäärän. Oppilaat ovat myös tehneet vertailun itsetehdyn kalakeiton ja kaupan eineskeiton välillä. Tästä Päivi voinee kertoa tarkemmin.

Kotitaloudessa tehdyn ruokasuunnitelman perusteella kävimme yhteiskuntaopin tunnilla oppilaiden kanssa lähikaupassa kuvaamassa eri ainesten kilohinnat. Oli mielenkiintoista huomata, kuinka tytöt hallitsivat kaupan hyllyjen sisällöt, kun taas pojille tuotti vaikeuksia löytää eri tarvikkeita kaupasta. Kuvausvälineinä toimivat koulun tabletit ja oppilaiden omat puhelimet. Kuvausreissun jälkeen oppilaat siirsivät kuvat One Note Onlineen, mikä tuotti kovasti vaikeuksia. Tableteilta kuvien siirto sähköiseen ympäristöön ei mennyt kuin Strömsössä, kun kuvat eivät latautuneetkaan One Noteen, vaan ne piti siirtää ensin mikrokortille ja sieltä adapterin kautta tietokoneelle. Omaa puhelintaan käyttäneet onnistuivat paremmin kuvien siirrossa. Näiden kuvien perusteella on laskettu kilohintaa ruualle. Jälleen kerran sain huomata, kuinka vaikeaa on matematiikan soveltaminen käytäntöön. Vain yksi oppilas on tähän mennessä hoksannut ilman apua, miten lasketaan hinta 300 grammalle perunaa, kun kilohinta on 0.99€/kg. Jälleen kerran tulee väkisinkin mieleen, mitä järkeä on laskea hullua tahtia matikankirjaa läpi, kun mitään siitä ei omaksuta.

Yhteiskuntaopin tunnilla oppilaat ovat selvittäneet  myös opiskelijan tuloja. Olemme valinneet kohteeksi 18-vuotta täyttäneen eli korkeakouluopiskelijan, joka saa varmemmin Kelan tuet kuin alle täysi-ikäinen, jonka tukiin vaikuttavat vanhempien tulot. Olemme aiemmin syksyllä käyneet läpi opintotukiasiat, joten tämä on kertausta, mutta hyvää sellaista: aika moni näyttää unohtaneen asian, vaikka aikaisemminkin oppilaat saivat itse selvittää tukia. Onneksi opo tulee käymään asian läpi kolmannen kerran keväällä. Opintotuen lisäksi määrittelyssä ovat olleet välttämättömättömät menot kuten ruoka, vuokra ja puhelin nettiliittymällä. Pojat ovat laskeneet kovia summia autolle ja bensalle, kun tytöt taas ovat ostelleet julkisen liikenteen lippuja. Tuloksia ei ole vielä saatu rahan riittävyydestä eikä siitä, kumpi ruoka on halvempaa.

Projektin ohella on käyty oppikirjan asioita oman talouden hallinnasta, tulonlähteistä, perheen välttämättömistä menoista ja säästökohteista sekä maksuhäiriömerkinnän syntymisestä. Vielä on jäljellä paljon eikä helpoin osuus siitä tule olemaan oppilaiden itsearviointi omasta työstä, ryhmätyöskentelystä ja oppimiskokonaisuudesta. 

1 kommentti:

  1. Lisään Sannan tekemään raporttiin omaa osuuttani. Niin kuin Sanna jo mainitsikin, että köksän tunnilla oppilaat suunnittelivat aterian. Suunnittelussa otettiin huomioon raaka-aineiden kotimaisuus, terveellisyys, monipuolisuus, hinta ja helppous. Helppoudella tarkoitan sitä, että ateria on helppo ja nopea toteuttaa. Usein miten opiskelijalla on takana pitkä ja raskas opiskelurupeama takana ja pitäisi saada nopeasti hyvää ruokaa tehtyä, mutta kukkarolle sopivaa. Ravitsemustiedon asioita on puitu jo seiskaluokalta lähtien niin kotitaloudessa kuin terveystiedossakin ja kotimaisten raaka-aineiden tärkeyttä.
    Oppilaat ryhmissä toteuttivat aterian. Olin ostanut valmiiksi eineksen, jota oppilaat saivat maistaa ja vastata arviointilomakkeeseen. Kun olivat nauttineet oman tuotoksen, arvioivat myös sen. Arviointilomakkeen olivat suunnitelleet oppilaat ja siinä kysyttiin ulkonäköä, makua, tuoksua ja rakennetta. Tämän lisäksi kysyttiin, kumpaa söisit mieluummin, kumpi on terveellisempi, kummasta maksaisit enemmän ja kummalla jaksaisit kauemmin. Osan kysymyksiin oppilaat pystyivät vastaamaan seuraavalla kerralla, kun laskettiin ravintoaineita. Otettiin eineksen pakkauksesta ravintoaineet, jotka oppilaat laskivat oma tekemästä ateriasta ravintoainetaulukoita hyödyntäen. Lisäksi pyysin laskemaan D -vitamiinin osuuden, kun sitä saadaan yleensä liian vähän ruoasta. Opastin oppilaita taulukoiden käytöstä. Oppilaat käyttivät sekä finelin elintarviketaulukkoa, joka löytyy netistä ja KTL:n elintarviketaulukkoa, joka on kirjana. Oppilaiden yleinen mielipide oli oma tekemä huomattavasti parempi kuin eines.
    Tähteiden hyödyntäminen tuli esille, kun käytimme perunamuusia perunarieskojen tekoon. Joku oppilaista mainitsikin, että eikö hiutalepuuroakin voi hyödyntää leivonnassa.
    Muutamia kuvia otettiin älypuhelimilla köksän tunnilla, missä oppilaat valmistavat kalakeittoa. Voivat hyödyntää niitä loppuraporttien teossa. Oppilaat ovat saaneet hyödyntää matematiikansaloja niin köksän tunneilla kuin yhteiskuntaopintunneilla.

    VastaaPoista