Mennään
metsään-projekti on koko lukuvuoden kestävä projekti, jonka
teemana on metsä, vuodenajat sekä tutkimuksen tekeminen. Metsään
tutustutaan koko lukuvuoden aikana, vuodenaikojen mukaan. Nyt kurssin
toteutusjaksolle osui syysretki metsään. Kohderyhmänä koko
alakoulun oppilaat, luokat 1-6. Tavoitteina on tunnistaa syksyisen
metsän ominaispiirteet sekä havainnoida, mitä muutoksia syksy tuo
metsään.
Aloitimme
metsäretkellä. Siellä oppilaat kuuntelivat luonnon ääniä ja
piirsivät äänimaiseman cd-levylle (musiikki). Kuuntelun jälkeen oppilaat
ryhtyivät tekemään projektivihkoihin annettuja tehtäviä.
Tehtävissä piti pohtia muutoksia, mitä metsässä on kesän
jälkeen tapahtunut, kirjata mm. lämpötila sekä mitata paksuimman puun ympärysmitta (ylli ja matikka). Lisäksi oppilaiden piti keksiä annetun
sanaluokan (substantiivi, adjektiivi ja verbi) mukaisia sanoja sekä
kymmenen metsään liittyvää sanaa. Oppilaiden piti rakentaa omalle
tutkimusalueelleen siellä asustavan eläimen talvipesä, jonka he
kuvasivat (muotoilu, rakentelu).
Retki tehtiin pyörällä tai jalan liikkuen, motorisia taitoja kehitettiin myös metsän vaihtelevassa maastossa liikkuen.
Työskentely jatkui
retken jälkeen koululla samalla viikolla. Äidinkielessä
kirjoitettiin tarina, jossa metsäpalstalla asuva eläin valmistautui
syksyyn. Keksityistä adjektiiveista, substantiiveista ja verbeistä
hassuja lauseita.
Esim. Hiljainen suo
juoksee.
Laiha mänty
juoksee.
Aurinkoinen
mustikka nukkuu.
Metsäsanoista
keksittiin anagrammeja.
Esim. lammaskahra –
rahkasammal
tikatmus –
mustikat
villpa satu –
tupasvilla
Työskentely jatkui
vielä kollaasin merkeissä kuviksessa. Oppilaiden tehtävänä oli
etsiä aikakauslehdistä/vesiväreillä erilaisia syksyisen metsän
sävyjä. Paperin palat revittiin ja aseteltiin valmiiksi leikatun
muotin (puun lehti) päälle.
Metsäretkellä
aikaa käytettiin matkoineen kolme oppituntia. Äidinkieleen
käytettiin kaksoistunti ja kollaasin tekoon myös kaksoistunti.
Opettajien rooli oli
projektin suunnittelu ja materiaalien valmistus etukäteen.
Oppilaiden tehtävä oli ryhmissä suunnitella käytännön toteutus
ja toteuttaa se. Jokaisella opettajalla oli oma vastuualueensa
(metsässä ja koulussa), mutta kaikki olivat kuitenkin koko ajan
mukana ideoinnissa ja toteutuksessa.
Aito kommentti
oppilaalta: ”Ei tämä nyt niin kamalaa ollutkaan.”
Ryhmät ovat olleet
toimivat ja aktiiviset. Oppilaat ovat olleet pääosin
motivoituneita, tosin soraääniäkin on kuulunut. Vaatetus oli yksi
syysretken ongelma, oppilaille tuli kylmä, mikä tietysti vähensi
motivaatiota metsässä työskentelyyn. Ei oltu osattu pukeutua
tarpeeksi lämpimästi ekoille pakkaskeleille, vaikka kotiin meni
kehoitus lämpimästä vaatetuksesta. Erityisesti koululla
työskennellessä työhön on uppouduttu.
Resursseista johtuen
emme pystyneet hyödyntämään tietotekniikkaa projektissamme.
Meillä ei esimerkiksi ole käytössä yhtään tablettia tai
oppilastietokonetta. Tämän vuoksi tehtävät on toteutettu
käsipelillä perinteitä kunnioittaen. ;)
Mielestämme asettamamme tavoitteet toteutuivat hyvin. Mittarina toteutumiselle ovat lasten tuotokset projektin aikana.
Opettajien oppimiskokemuksia
Siru: Oppilaista
oppii projektin tiimellyksessä uutta, näkee asioita mitä ei
normaalissa oppimistilanteessa luokkahuoneessa näe. Kuka esimerkiksi
on auttaja, kuka johtaja jne.
Marika: Opin, että
nykylapsia täytyy viedä metsään. He eivät siellä vapaa-ajallaan
käy.
Suvi: Huomasin,
kuinka tärkeää on hyvä suunnittelu yhdessä. Yksin tällaista
projektia olisi työlästä lähteä toteuttamaan. Ideoita mukava
heitellä ja jalostaa muiden opettajien kanssa.
Leea: Projektin
etukäteissuunnittelu on työlästä, mutta palkitsevaa. Kun projekti
on huolella suunniteltu, se on helppo toteuttaa isollakin ryhmällä.
On ilo seurata oppilaiden riemua, kun asioita tehdään luokkahuoneen
ulkopuolella.
Tekijät: Leea, Suvi, Marika ja Siru, Toholampi
Hyvä idea ja ajankohtainen. Raportin perusteella oppilaat tykkäsivät käydä luontoretkellä. Olette mukavasti saaneet kaikki alaluokat projektiin mukaan ja eri oppiaineita. Ilmeisesti oli sopivasti töitä oppilaille ja otettu huomioon niin pienet kuin isommatkin oppijat. Olitte kivasti laittaneet muutaman kuvan valaisemaan oppilaiden tuotoksia. Varmastikin oppilaat oppivat projektinne aikana hyödyntämään luonnon antimia mm. kuviksessa. Teillä oli aikaa kehitellä projektia yhdessä ja innostuminen kuultaa rivien välistä. Aikataulutus sopivasti syksyn aikana ja nythän oli pitkään suhteellisen hyvät syyssäät. Ilmeisesti tämä projekti poikii lisää yhteistyötä opettajien välillä.
VastaaPoistaKoko koulu vuoden aikana tutustuu metsään! Upea idea! Raportin perusteella kokonaisuus hahmottui koko koululle ja mukana olivat kaikki luokat. Ei haittaa vaikka tehtävät oli toteutettu perinteisillä menetelmillä. Hienoja töitä ja upeita kokonaisuuksia. Valitettavan tottahan on se että olemme etääntyneet luonnosta (emme osaa enää pukeutua sään mukaan), mutta tämä tuo luonnon osaksi koulua ja lasten maailmaa. Varmasti koululaiset oppivat monimuotoisesti myös ymmärtämään olevansa itse osa luontoa. Upeaa että tämä projekti jatkuu koko vuoden. Hyvää jatkoa hienolle projektillenne.
VastaaPoista
VastaaPoistaTeema on mielestäni ajankohtainen ja ideana otetaan varmasti omassa koulussa myös käyttöön tulevan vuoden aikana jollain tavoin. Oli mukava, että oppilaat saivat osallistua myös suunnitteluun ja toteutustapojen valintaan, se varmasti luo lisää motivaatiota ja mielenkiintoa.
Mielestäni eri luokka-asteet ja varsinkin yhteistyö niiden välillä oli huomioitu MOKissanne oivasti. Opettajien rooli oli hyvä - taustavaikuttajia ja suunnan ohjaajia tarvitaan ja jaetut vastuualueet helpottavat ison projektin pyörittämistä.
Mukavana asiana näin myös sen, että projekti oli niinkin pitkäkestoinen, jolloin oppilaille varmasti tulee eri tavalla kokemus asiasta käytäntöön ja koulutyöhön liittyvänä, eikä niinkään irrallisena, yksittäisenä juttuna.
Mukavan kuuloinen projekti ja hienoja tuotoksia ja tekemistä jo nyt.
VastaaPoistaAiheena metsä on tärkeä ja toisaalta myös varmaan hyvin palkitseva; muutoksia eri vuodenaikoina on konkreettisesti havaittavissa kaikilla aisteilla ja omiin töihin saa monenlaisia ulottuvuuksia.
Hienoa projektissa on myös tuo yhteinen aihe eri luokka-asteille, myös se syventää oppimista. Varsinkin nuo kaikille näkyvät työt antavat sekä isommille että pienemmille uuden näkökulman samasta tutkimuskohteesta.
Hauskaa olisi nähdä koko lopputulos kesän kynnyksellä. Oppimista ja tuotoksia on varmaan monenmoisia.
Metsä on aina ajankohtainen aihe. Nykylapsien on todella tärkeää saada henkilökohtainen luontosuhde ja tällaisilla projekteilla sellaisen syntymistä voidaan edistää. Projektissanne aihe kytkeytyi eri oppiaineisiin luontevasti ja moninaisesti. Oliko projektivihko eri oppiaineet ylittävä tuotos, joka sitoi kaiken tekemänne yhteen? Minua kiinnostaisi, miten projektivihot toteutettiin 1.-luokkalaisten kanssa.
VastaaPoistaKaikkien luokka-asteiden yhteinen projekti on todella hieno idea ja opettajien palautteesta huomaa, että selvästikin myös opettajan yhteistyö työjakoineen sujui hyvin. Näin ison ryhmän yhteisestä projektista minua jäi kiinnostamaan, olivatko tavoitteet samat kaikille 1-6. -luokkalaisille.
Muutoksen havainnointi ja kirjaaminen on mielestäni erityisen opettavaista sekä varmasti motivoi oppilaita pitkäkestoiseen työskentelyyn. Ulos luokasta lähteminen ja aitoon luontoon matkaaminen antoi varmasti oppilaille aitoja oppimiskokemuksia.
Monipuolinen projekti! Olette edenneet teemanne mukaisesti oppiainerajat ylittäen ja varmasti kokemus on ollut oppilaillekin eheyttävä. Mukava aihe läteä toteuttmaan monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
VastaaPoistaMieltäni aina lämmittää yhteistyö pienten ja isojen oppilaiden kesken -se, jos mikä kasvattaa yhteistyötaitoja, empatiaa ja kärsivällisyyttäkin. Opettajien työpanos on jakautunut tasaisesti. Hauska idea myös työstää samaa teemaa koko lukuvuosi.