Monialaisen
oppimiskokonaisuutemme aiheena on Pohjoismaat. Kerroin luokassa, mitkä ovat
jakson tavoitteet ja työtavat. Jaksossa on tarkoituksena tehdä ja esitellä parityönä
esitys jostain Pohjoismaasta ja valmistaa Pohjoismaat-peli koko luokan
yhteistyönä.
Aloitimme Pohjoismaat-jakson
kertaamalla, mitkä maat ovat Pohjoismaita. Oppilaat saivat hakea tietoa
oppikirjasta ja internetistä. Oppilaat miettivät, mitkä kysymykset Pohjoismaissa kiinnostivat heitä ja mitä
asioita pelissä olisi tärkeää kerrata. He kirjoittivat Padlet-seinälle
yhteisöllisesti Pohjoismaista kysymyksiä. Esimerkiksi tällaiset kysymykset kiinnostivat:
Tuuleeko Tanskassa paljon?
Miksi Tanskassa on paljon
tuulimyllyjä?
Mitkä harrastukset ovat yleisiä
Norjassa?
Kuuluuko Ruotsi Euroopan unioniin?
Mitkä maat ovat Ruotsin naapurimaita?
Miten Islannissa voi olla tulivuori
ja jäätiköitä yhtä aikaa?
Mikä on Pohjoismaiden korkein
tunturi?
Tutustuimme
pohjoismaisiin lastenkirjailijoihin. Luokassa oli muutamia pohjoismaisia
lastenkirjoja, ja lisäksi etsimme tietoa internetistä. Näitä luokasssa olevia
kirjoja on tarkoitus käydä myöhemmin tarkemmin läpi.
Aloitimme
esitysten valmistelun tutkimalla lähdeaineistoja. Kaikki parit halusivat toteuttaa
oman maansa esittelyn PowerPoint –esityksenä.
Kuvataiteessa aiheena olivat Pohjoismaiden liput ja
maisemat. Oppilaat toteuttivat töitä haluamillaan tavoilla. Näitä töitä on
lopuksi tarkoitus kopioida pienennettynä ja liimata Pohjoismaat-peliin.
Oppilaiden laatimista kysymyksistä tehdään kysymyskortteja peliin ja tehtäviä Kahoot-visaan,
joka voidaan toteuttaa myös esimerkiksi yhteistyökouluilla.Tässä olivat kuulumiset Pohjoismaat-jaksosta tässä vaiheessa. Innolla odotan, millaiseksi jakso muotoutuu.
Ajankohtainen aihe. Raportista ei käy selville luokkatasoa, mutta kyse on kai 3.-4.-luokkalaisista.Suunnitelma vaikuttaa toimivalta ja mukava huomata että Power-Point-esitykset innostavat lapsia, samoin minunkin luokassani. Aihetta käsitellään monipuolisesti ja mukava idea on tämä Pohjoismaat-peli, joka jää tästä projektista luokan käyttöön. Mukavaa jatkoa projektille!
VastaaPoistaOppiainetavoitteita ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita on tasapainoisesti mukana tässä selkeästi Pohjoismaihin rajatussa projektissa, jonka näkökulmien asetteluun oppilaat ovat osallistuneet. Padlet seinä on mielenkiintoinen valinta näiden kiinnostusten kohteiden kokoamiseen. Oppilaat osallistuvat niin suunnittelu kuin työstämisvaiheessakin ja pelin tekeminen työtapana on varmasti motivoiva. Tvt-taidot kehittyvät luontevasti Power Point esitystä tehdessä. Tietovisa tuo lisää pelillisyyttä oppimiseen. Olisi mielenkiintoista tietää, millaiseen ratkaisuun päädytte projektin palautteen ja arvioinni osalta...Oliko sinulla Minna työparia projektin toteuttamisessa?
VastaaPoista