torstai 26. marraskuuta 2015

Pohjoismaita tutkimassa




Monialaisen oppimiskokonaisuutemme aiheena on Pohjoismaat. Kerroin luokassa, mitkä ovat jakson tavoitteet ja työtavat. Jaksossa on tarkoituksena tehdä ja esitellä parityönä esitys jostain Pohjoismaasta ja valmistaa Pohjoismaat-peli koko luokan yhteistyönä.

Aloitimme Pohjoismaat-jakson kertaamalla, mitkä maat ovat Pohjoismaita. Oppilaat saivat hakea tietoa oppikirjasta ja internetistä. Oppilaat miettivät, mitkä kysymykset  Pohjoismaissa kiinnostivat heitä ja mitä asioita pelissä olisi tärkeää kerrata. He kirjoittivat Padlet-seinälle yhteisöllisesti Pohjoismaista kysymyksiä. Esimerkiksi tällaiset kysymykset kiinnostivat:

Puhutaanko muinaisnorjaa nykyään Islannissa?

Tuuleeko Tanskassa paljon?

Miksi Tanskassa on paljon tuulimyllyjä?

Mitkä harrastukset ovat yleisiä Norjassa?

Kuuluuko Ruotsi Euroopan unioniin?

Mitkä maat ovat Ruotsin naapurimaita?

Miten Islannissa voi olla tulivuori ja jäätiköitä yhtä aikaa?

Mikä on Pohjoismaiden korkein tunturi?

Arvasin jo etukäteen, että kysymykset ovat erilaisia ja monipuolisia. Näistä olisi ainesta pitempäänkin jaksoon.

Tutustuimme pohjoismaisiin lastenkirjailijoihin. Luokassa oli muutamia pohjoismaisia lastenkirjoja, ja lisäksi etsimme tietoa internetistä. Näitä luokasssa olevia kirjoja on tarkoitus käydä myöhemmin tarkemmin läpi.

Aloitimme esitysten valmistelun tutkimalla lähdeaineistoja. Kaikki parit halusivat toteuttaa oman maansa esittelyn PowerPoint –esityksenä.
Kuvataiteessa aiheena olivat Pohjoismaiden liput ja maisemat. Oppilaat toteuttivat töitä haluamillaan tavoilla. Näitä töitä on lopuksi tarkoitus kopioida pienennettynä ja liimata Pohjoismaat-peliin. Oppilaiden laatimista kysymyksistä tehdään kysymyskortteja peliin ja tehtäviä Kahoot-visaan, joka voidaan toteuttaa myös esimerkiksi yhteistyökouluilla.

Tässä olivat kuulumiset Pohjoismaat-jaksosta tässä vaiheessa. Innolla odotan, millaiseksi jakso muotoutuu.

2 kommenttia:

  1. Ajankohtainen aihe. Raportista ei käy selville luokkatasoa, mutta kyse on kai 3.-4.-luokkalaisista.Suunnitelma vaikuttaa toimivalta ja mukava huomata että Power-Point-esitykset innostavat lapsia, samoin minunkin luokassani. Aihetta käsitellään monipuolisesti ja mukava idea on tämä Pohjoismaat-peli, joka jää tästä projektista luokan käyttöön. Mukavaa jatkoa projektille!

    VastaaPoista
  2. Oppiainetavoitteita ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita on tasapainoisesti mukana tässä selkeästi Pohjoismaihin rajatussa projektissa, jonka näkökulmien asetteluun oppilaat ovat osallistuneet. Padlet seinä on mielenkiintoinen valinta näiden kiinnostusten kohteiden kokoamiseen. Oppilaat osallistuvat niin suunnittelu kuin työstämisvaiheessakin ja pelin tekeminen työtapana on varmasti motivoiva. Tvt-taidot kehittyvät luontevasti Power Point esitystä tehdessä. Tietovisa tuo lisää pelillisyyttä oppimiseen. Olisi mielenkiintoista tietää, millaiseen ratkaisuun päädytte projektin palautteen ja arvioinni osalta...Oliko sinulla Minna työparia projektin toteuttamisessa?

    VastaaPoista