tiistai 24. marraskuuta 2015

Yhteisöä ja ympäristöä tutkimassa

Oma minä ja paikka yhteisössä - MOKin teemaksi valikoitui yllin sisältöjen pohjalta ajatus yhteisöstä ja ympäröivästä maailmasta sekä oman paikan hahmottamisessa niissä. Aikatauluna pidettiin kurssin ohjeistuksen aikataulua eli oppilaat touhusivat projektin puitteissa marraskuun alkupuolelta. Viikon ajan käytettiin aikaa siihen, että tutustuttiin esimerkiksi yhteisön käsitteeseen ja pohdittiin ensin omia ajatuksia vieraaltakin tuntuviin termeihin. Ensimmäisen viikon aikana myös pohdittiin ryhmissä kysymyksiä, jotka sitten kokosimme ja ryhmittelimme teemoittain ennen lähettämistä toiselle koululle. Opettajat olivat yhdessä pohtineet ryhmittelyn teemoitusta, mutta ainakin Ylivieskassa oppilaat saivat hyvin vapaasti keksiä juuri sellaisia kysymyksiä kuin halusivat. Oppilaat toimivat hyvin arvotuissa ryhmissä ja vaihtelivat omasta aloitteestaan näppärästi kirjurinkin roolia.

Toisen viikon aikana kävimme toisen koulun meille lähettämien kysymysten kimppuun. Kävimme kysymykset ensin yhdessä läpi ja sen jälkeen pohdimme koko ryhmänä sitä, millä tavoin mihinkin kysymykseen kannattaisi vastata. Oppilaat innostuivat esittelemään koulusta oman lempipaikkansa (vaikka sitä ei varsinaisesti kysyttykään...) ja halusivat, että kysymykseen miltä te näytätte vastataan ottamalla kuvat niissä valituissa paikoissa. Koulumme on pieni kyläkoulu metsikön laidalla ja kuinka ollakaan, kolmestatoista oppilaasta yksitoista halusi ottaa oman kuvansa koulun lähettyvillä olevalla laavulla. Laavuretket ovatkin kyllä varmasti jokaisen suosikkikoulupäiviä :)


Omakuvat siis otettiin kameralla, joten koulu kuva ja piha-alueen kartta päädyttiin tekemään piirtämällä.


Hauskinta laavuretken lisäksi kuulemma oli Powerpoint-ohjelman käytön opettelu sekä se, kun sai kirjoittaa koneella. Oppilaat siis itse kirjoittivat tekstinkäsittelyohjelmalla loput vastaukset toisten lähettämiin kysymyksiin. Opettajan ajatus etukäteen oli tehdä oppilaiden kanssa yhdessä jonkinlainen videokooste kuvista ja teksteistä sekä irrallisena läheteystä videosta. Kovin vajavaisen kone- ja ohjelmakannan sekä niihin vähiinkin liittyneiden ongelmien vuoksi päädyttiin kuitenkin näihin em. muotoihin. Jääpä jotain uutta seuraavaankin kertaan!

Viimeisellä, tällä kuluvalla viikolla saimme toisen koulun vastaukset kysymyksiin ja videota on katseltu parikin kertaa. Oppilaiden kommentteja videosta ja koko MOKista kirjoittelemme vielä viikon loppupuolella tänne blogiin, jotta päästään kokeilemaan vielä yhdenlainen "yhteydenpitomuoto". Viimeisellä viikolla olemme myös opetelleet arvioimaan omaa työskentelyä sekä myös omaa ja kaverin toimintaa ryhmätöissä. Yllättävän hyvin oppilaat osasivat tunnistaa niin hyvät kuin kehitettävätkin osaset omassa työskentelyssään. Toisen arviointi tuntui kuitenkin vielä paljon vaikeammalta - kaverista oli vaikea keksiä mitään "huonoa", siitä vähemmän hyvästä kaverista taas osalla muuta hyvää kuin "ihan hyvä". Mutta onneksi tätäkin taitoa meillä on aikaa vielä treenata!

Jos jotain extrahyvää kokemusta projektista haluan mainita, niin ehdottomasti sen täytyy olla muidenkin opettajien innostuminen monialaisista kokonaisuuksista. Tässä parisen viikkoa sitten kunnassamme oli vesopäivä, jonka aikana saimme pohdiskella jo tulevaa eli suunnitella monialaista toimintaa hieman vaikkapa ensi vuodeksi. Takataskussa onkin nyt monta hyvää ja toteuttamiskelpoista ideaa koko koulun yhteisiksi projekteiksi! Mikäs sen parempaa, kuin yhteinen innostus :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti