lauantai 28. marraskuuta 2015

Minä oululainen -raportti (projekti vielä kesken)



Minä oululainen -projektin teemana on tutustua Oulun historiaan 1800-luvun ilmiöitä tarkastelemalla. Opettajat aloittivat projektin suunnittelun syyskuussa 2015 ja toteutus oppilaiden kanssa tehdään marras-joulukuussa 2015. Tällä hetkellä projektin toteutus on arviolta puolessa välissä. Monialaisen oppimiskokonaisuuden kohderyhmänä on Kaukovainion koulun 7.-luokkalaiset, yhteensä 2 eri opetustyhmää. Tavoitteena on tutkia ryhmissä tiettyä ilmiötä historiasta käsin ja tuoda se nykypäivään oman ja perheen historian kautta.

Työ oppilaiden kanssa aloitettiin kertomalla aihepiiristä yleisesti ja toteutusmahdollisuuksista. Oppilaille esiteltiin teemoja, joista he poimivat itseä kiinnostavat aiheet. Tämän jälkeen oppilaat jakautuivat ryhmiin aiheiden perusteella. Osa valitsi kaverin kanssa saman aiheen, mutta osa ryhmistä muodostui pelkästään kiinnostuksen kohteen perusteella, ei kaverin. Tämä ilahdutti opettajia, koska seiskaluokkalaiset ovat varsin kiintyneitä kavereihinsa ja tyttöjen ja poikien välinen kuilu on joillakin melko syvä. Tällä hetkellä aiheen parissa työskentelee myös sekaryhmiä.

Oppilaat etsivät ensin tietoa kirjastosta. Koulumme yhteydessä on kaupungin sivukirjasto. Kirjaston henkilökunta auttoi paljon, ja he tilasivat aineistoa myös muista kirjastoista. Tietoa etsitään myös internetistä ja tutkitaan oman suvun vaiheita. Oppilaat tarttuivat aiheisiinsa innokkaasti, ja opettajaa on tarvittu varsin vähän perinteiseen ryhmätyöhön verrattuna. On toki muutama ryhmä, joissa henkilökemia ei kohtaakaan kun pitäisi edetä ja keskittyä vain asiaan. Liian läheinen kaverisuhde voi siis olla hidasteena. Oppilaat ovat aktiivisia, opettajan rooli on olla "luotsina".

Opettajat ovat tehneet pitkälti työtä yhdessä. Oman aineen painopisteet korostuvat ohjauksessa (esim. historian sisältökysymykset ja äidinkielen lähdeviittaukset ja -kritiikki). Keskustelemme projektista päivittäin ja mietimme, miten etenemme, ohjaamme, kannustamme jne. Opettajat ovat positiivisesti yllättyneitä projektin sujumisesta jo tässä vaiheessa. Iloksemme olemme saaneet mukaan myös kolmannen sektorin toimijan kirjastosta.

Oppilaiden motivaatio on muutaama poikkeusta lukuun ottamatta ollut todella korkea. He aloittavat työn itsenäisesti ennen kuin opettaja ehtii sanoa mitään, ja tuntien lopetukset myöhästyvät kun oppilaat eivät irrottaudu työstään. Työtä on tehty myös kotona vapaaehtoisesti. Oppilaat ovat kasvaneet vastuuseen omasta ryhmästään tämän projektin myötä. Työnjako sujuu ja tulosta tulee.

Koska projektimme on vielä niin kesken, emme lisää tähän ainakaan nyt oppilaiden tuotoksia. Jos ensi viikolla on mahdollista, lisäämme jälkikäteen muutaman kuvan tai osan työstä. Myös lopputuloksen arvio kokonaisuutena on vielä mahdoton tehdä, mutta tässä vaiheessa voi todeta yhteenvetona: oppilaiden motivaatio, työskentely, työnjako ja tuottaminen ovat sujuneet yli odotusten. Oppilaiden innostus on ihailtavaa! Olemme näyttäneet oppilaille arviointikriteerit etukäteen. Sovelsimme Ritaharjun koulun case-tutkimusta, ja teimme heidän arviointimenetelmästä omamme. Arvioimme lopputuloksen lisäksi mm. yhteistyön onnistumista, suunnittelua ja toisten huomioimista. Kehitettävää on arvioinnissa: miten arviointia voisi toteuttaa näkyvästi jo projektin aikana.

Itse opimme projektista sen, että yhteistyö on kannattavaa, se on enemmän kuin 1+1. Luottamus oppilaiden taitoihin kasvoi, kun huomasimme, että oppilaat osaavat tehdä kun heille antaa riittävät raamit ja riittävästi vapautta. Ajankohtana tämä oli hyvä toteuttaa. Projektia ei kannata jättää liian lähelle väli- tai lukuvuosiarviota. Opimme myös, että on uskallettava heittäytyä, vaikka lopputuloksesta ei olekaan täysiä takuita (ainakaan niin kuin me opettajat sen haluaisimme olevan). Projekti jatkuu näiden oppilaiden kanssa kahdeksannella luokalla. Aihealue muuttuu 1900-lukuun.

Yhdessä tehden Terhi Liimatta ja Pirkko Ranta





P.S. Loppuraportin teko cafe Roostersissa. Täällä projektia on myös suunnitelukin. :)




4 kommenttia:

  1. Projektinne on ylittänyt ilemisesti odotuksenne, mikä on hienoa! Oppilaiden innostus työskentelyyn (työhön itsenäisesti tarttuminen, lopetusten myöhästymiset ja kotona vapaaehhtoisesti työskentely) viestii aidosta sisäisestä motivaatiosta! Olette ihailtavasti saaneet innostettua oppilaat työntekoon ja ilmeisesti senkin suhteen myös teidän odotukset ovat ylittyneet.

    Arviointikriteerien etukäteen näyttäminen on mielestäni äärettömän hyvä asia, ja mahdollisesti ohjannutkin paljolti oppilaiden työskentelyä ja orientoitumista. Jatkuva koko projektin mittainen arviointi olisi äärimmäisen tärkeää, ja hienoa, että olette huomanneet sen ja nostaneet kehityksenkohteeksi. Oletteko miettineet vielä käytännön tasolla, miten tällaista jatkuvaa arviointia voitaisiin toteuttaa?

    Mekin täällä Topikilla olemme vahvsti sitä mieltä että yhteistyö todella kannattaa!

    VastaaPoista
  2. Historian opettajana olen liekeissä aiheestanne ja oppilaiden innostuksesta! Erittäin tervetullut idea paikallishistorian ja yleisen historian yhdistämiseen. Miten olette tutkineet oppilaiden sukuhistoriaa? Onko perimätieto ollut riittävä lähde? Toivottavasti olette löytäneet Youtubesta Markus H. Korhosen Oulua ja oululaisia käsittelevät lyhyet videot.

    Tietotekniikan käyttäminen eri muodoissaan ja vastuun ottaminen itse opiskelusta näyttää olevan oppilaita motivoivaa, sen olen itsekin huomannut tänä syksynä, kun olen kokeillut kaikenlaista. Toivottavasti projektinne kaltainen työskentely leviäisi muihinkin oppiaineisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muistutuksesta; Markus H. Korhonen on ollut "lähteenä" vain kirjojen muodossa, nyt pitää muistaa vinkata noista videoistakin. Olemme yrittäneet kovasti olla puuttumatta liikaa työskentelyyn (oppilaat ovat niin motivoituneita, ettei työskentelyyn halua sekottua ja lopputuotosta ohjata "oman näköisesksi"), mutta nuo videot mainitsen kyllä.

      Oppilaiden sukuhistorian tutkiminen on ollut (myös) heidän vastuullaan; opettajina olemme vain ohjeistaneet kyselemään huoltajilta mahdollisia kytköksiä tutkimiinsa aiheisiin. Jatkamme heidän kanssaan ensi vuonna tätä projektia ja uskon, että silloin lähteitä, joissa oma suku mainitaan ja perimätietoa on, on enemmän saatavilla. Työtä on tarkoitus jatkaa vielä ysillä yh-ai -projektina ja tuoda asioita, ilmiöitä ja oman suvun nykyisyyttä sekä niiden kytköksiä esiin. Tässä vaiheessa olemme ohjeistaneet, että jos esim. aiheena on rautatiet, voivat ottavat selvää, onko esimerkiksi rautatieläisille rakennetuissa asunnoissa asunut sukulaisia asumassa vaikka myöhempinäkin vuosikymmeninä. Talon voi käydä kuvaamassa ja liittää työhön yms. Näin pyrimme saamaan oppilaat huomaamaan Oulun historian suhde oman suvun historiaan. Oman suvun vaiheiden tutkiminen perustuu pitkälti perimätietoon ja siinä voimme keskustella lähdekriittisyydestä ja toisaalta lähteiden monimuotoisuudesta.

      Poista
  3. Hei Terhi ja Pirkko. Raportistanne aistii sen, että myös teillä on ollut opettajina mielenkiintoinen projekti ja olette nauttineet työstänne. Oppilaiden motivaation ja innokkuuden sekä osallisuuden tavoite lienee saavutettu. Olisi mukava nähdä teidän arviointikriteerit. Hienoa on myös se, että kirjasto on yhteistyökumppaninanne ja oppilaat saavat kokea tiedonhankinnan moninaisen kirjon oppikirjojen ja internetin lisäksi. Jos projektin tekeminen on imaissut mukaansa, se täytyy tehdä kiireettömästi loppuun. Jos projekti oli ensimmäinen laatuaa, on vaikea hahmottaa, miten paljon aikaa todella kuluu, joten joustoa on hyvä varatakin aikatauluun.

    VastaaPoista