torstai 26. marraskuuta 2015

Mennään metsään -loppuraportti

Mennään metsään-projekti on koko lukuvuoden kestävä projekti, jonka teemana on metsä, vuodenajat sekä tutkimuksen tekeminen. Metsään tutustutaan koko lukuvuoden aikana, vuodenaikojen mukaan. Nyt kurssin toteutusjaksolle osui syysretki metsään. Kohderyhmänä koko alakoulun oppilaat, luokat 1-6. Tavoitteina on tunnistaa syksyisen metsän ominaispiirteet sekä havainnoida, mitä muutoksia syksy tuo metsään.

Aloitimme metsäretkellä. Siellä oppilaat kuuntelivat luonnon ääniä ja piirsivät äänimaiseman cd-levylle (musiikki). Kuuntelun jälkeen oppilaat ryhtyivät tekemään projektivihkoihin annettuja tehtäviä. Tehtävissä piti pohtia muutoksia, mitä metsässä on kesän jälkeen tapahtunut, kirjata mm. lämpötila sekä mitata paksuimman puun ympärysmitta (ylli ja matikka). Lisäksi oppilaiden piti keksiä annetun sanaluokan (substantiivi, adjektiivi ja verbi) mukaisia sanoja sekä kymmenen metsään liittyvää sanaa. Oppilaiden piti rakentaa omalle tutkimusalueelleen siellä asustavan eläimen talvipesä, jonka he kuvasivat (muotoilu, rakentelu).
Retki tehtiin pyörällä tai jalan liikkuen, motorisia taitoja kehitettiin myös metsän vaihtelevassa maastossa liikkuen.

Työskentely jatkui retken jälkeen koululla samalla viikolla. Äidinkielessä kirjoitettiin tarina, jossa metsäpalstalla asuva eläin valmistautui syksyyn. Keksityistä adjektiiveista, substantiiveista ja verbeistä hassuja lauseita.
Esim. Hiljainen suo juoksee.
Laiha mänty juoksee.
Aurinkoinen mustikka nukkuu.

Metsäsanoista keksittiin anagrammeja.
Esim. lammaskahra – rahkasammal
tikatmus – mustikat
villpa satu – tupasvilla


Työskentely jatkui vielä kollaasin merkeissä kuviksessa. Oppilaiden tehtävänä oli etsiä aikakauslehdistä/vesiväreillä erilaisia syksyisen metsän sävyjä. Paperin palat revittiin ja aseteltiin valmiiksi leikatun muotin (puun lehti) päälle.


Metsäretkellä aikaa käytettiin matkoineen kolme oppituntia. Äidinkieleen käytettiin kaksoistunti ja kollaasin tekoon myös kaksoistunti.

Opettajien rooli oli projektin suunnittelu ja materiaalien valmistus etukäteen. Oppilaiden tehtävä oli ryhmissä suunnitella käytännön toteutus ja toteuttaa se. Jokaisella opettajalla oli oma vastuualueensa (metsässä ja koulussa), mutta kaikki olivat kuitenkin koko ajan mukana ideoinnissa ja toteutuksessa.

Aito kommentti oppilaalta: ”Ei tämä nyt niin kamalaa ollutkaan.”

Ryhmät ovat olleet toimivat ja aktiiviset. Oppilaat ovat olleet pääosin motivoituneita, tosin soraääniäkin on kuulunut. Vaatetus oli yksi syysretken ongelma, oppilaille tuli kylmä, mikä tietysti vähensi motivaatiota metsässä työskentelyyn. Ei oltu osattu pukeutua tarpeeksi lämpimästi ekoille pakkaskeleille, vaikka kotiin meni kehoitus lämpimästä vaatetuksesta. Erityisesti koululla työskennellessä työhön on uppouduttu.

Resursseista johtuen emme pystyneet hyödyntämään tietotekniikkaa projektissamme. Meillä ei esimerkiksi ole käytössä yhtään tablettia tai oppilastietokonetta. Tämän vuoksi tehtävät on toteutettu käsipelillä perinteitä kunnioittaen. ;)
Mielestämme asettamamme tavoitteet toteutuivat hyvin. Mittarina toteutumiselle ovat lasten tuotokset projektin aikana.

Opettajien oppimiskokemuksia

Siru: Oppilaista oppii projektin tiimellyksessä uutta, näkee asioita mitä ei normaalissa oppimistilanteessa luokkahuoneessa näe. Kuka esimerkiksi on auttaja, kuka johtaja jne.

Marika: Opin, että nykylapsia täytyy viedä metsään. He eivät siellä vapaa-ajallaan käy.

Suvi: Huomasin, kuinka tärkeää on hyvä suunnittelu yhdessä. Yksin tällaista projektia olisi työlästä lähteä toteuttamaan. Ideoita mukava heitellä ja jalostaa muiden opettajien kanssa.

Leea: Projektin etukäteissuunnittelu on työlästä, mutta palkitsevaa. Kun projekti on huolella suunniteltu, se on helppo toteuttaa isollakin ryhmällä. On ilo seurata oppilaiden riemua, kun asioita tehdään luokkahuoneen ulkopuolella.

Tekijät: Leea, Suvi, Marika ja Siru, Toholampi

6 kommenttia:

  1. Hyvä idea ja ajankohtainen. Raportin perusteella oppilaat tykkäsivät käydä luontoretkellä. Olette mukavasti saaneet kaikki alaluokat projektiin mukaan ja eri oppiaineita. Ilmeisesti oli sopivasti töitä oppilaille ja otettu huomioon niin pienet kuin isommatkin oppijat. Olitte kivasti laittaneet muutaman kuvan valaisemaan oppilaiden tuotoksia. Varmastikin oppilaat oppivat projektinne aikana hyödyntämään luonnon antimia mm. kuviksessa. Teillä oli aikaa kehitellä projektia yhdessä ja innostuminen kuultaa rivien välistä. Aikataulutus sopivasti syksyn aikana ja nythän oli pitkään suhteellisen hyvät syyssäät. Ilmeisesti tämä projekti poikii lisää yhteistyötä opettajien välillä.

    VastaaPoista
  2. Koko koulu vuoden aikana tutustuu metsään! Upea idea! Raportin perusteella kokonaisuus hahmottui koko koululle ja mukana olivat kaikki luokat. Ei haittaa vaikka tehtävät oli toteutettu perinteisillä menetelmillä. Hienoja töitä ja upeita kokonaisuuksia. Valitettavan tottahan on se että olemme etääntyneet luonnosta (emme osaa enää pukeutua sään mukaan), mutta tämä tuo luonnon osaksi koulua ja lasten maailmaa. Varmasti koululaiset oppivat monimuotoisesti myös ymmärtämään olevansa itse osa luontoa. Upeaa että tämä projekti jatkuu koko vuoden. Hyvää jatkoa hienolle projektillenne.

    VastaaPoista

  3. Teema on mielestäni ajankohtainen ja ideana otetaan varmasti omassa koulussa myös käyttöön tulevan vuoden aikana jollain tavoin. Oli mukava, että oppilaat saivat osallistua myös suunnitteluun ja toteutustapojen valintaan, se varmasti luo lisää motivaatiota ja mielenkiintoa.


    Mielestäni eri luokka-asteet ja varsinkin yhteistyö niiden välillä oli huomioitu MOKissanne oivasti. Opettajien rooli oli hyvä - taustavaikuttajia ja suunnan ohjaajia tarvitaan ja jaetut vastuualueet helpottavat ison projektin pyörittämistä.

    Mukavana asiana näin myös sen, että projekti oli niinkin pitkäkestoinen, jolloin oppilaille varmasti tulee eri tavalla kokemus asiasta käytäntöön ja koulutyöhön liittyvänä, eikä niinkään irrallisena, yksittäisenä juttuna.

    VastaaPoista
  4. Mukavan kuuloinen projekti ja hienoja tuotoksia ja tekemistä jo nyt.
    Aiheena metsä on tärkeä ja toisaalta myös varmaan hyvin palkitseva; muutoksia eri vuodenaikoina on konkreettisesti havaittavissa kaikilla aisteilla ja omiin töihin saa monenlaisia ulottuvuuksia.
    Hienoa projektissa on myös tuo yhteinen aihe eri luokka-asteille, myös se syventää oppimista. Varsinkin nuo kaikille näkyvät työt antavat sekä isommille että pienemmille uuden näkökulman samasta tutkimuskohteesta.
    Hauskaa olisi nähdä koko lopputulos kesän kynnyksellä. Oppimista ja tuotoksia on varmaan monenmoisia.

    VastaaPoista
  5. Metsä on aina ajankohtainen aihe. Nykylapsien on todella tärkeää saada henkilökohtainen luontosuhde ja tällaisilla projekteilla sellaisen syntymistä voidaan edistää. Projektissanne aihe kytkeytyi eri oppiaineisiin luontevasti ja moninaisesti. Oliko projektivihko eri oppiaineet ylittävä tuotos, joka sitoi kaiken tekemänne yhteen? Minua kiinnostaisi, miten projektivihot toteutettiin 1.-luokkalaisten kanssa.

    Kaikkien luokka-asteiden yhteinen projekti on todella hieno idea ja opettajien palautteesta huomaa, että selvästikin myös opettajan yhteistyö työjakoineen sujui hyvin. Näin ison ryhmän yhteisestä projektista minua jäi kiinnostamaan, olivatko tavoitteet samat kaikille 1-6. -luokkalaisille.

    Muutoksen havainnointi ja kirjaaminen on mielestäni erityisen opettavaista sekä varmasti motivoi oppilaita pitkäkestoiseen työskentelyyn. Ulos luokasta lähteminen ja aitoon luontoon matkaaminen antoi varmasti oppilaille aitoja oppimiskokemuksia.

    VastaaPoista
  6. Monipuolinen projekti! Olette edenneet teemanne mukaisesti oppiainerajat ylittäen ja varmasti kokemus on ollut oppilaillekin eheyttävä. Mukava aihe läteä toteuttmaan monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
    Mieltäni aina lämmittää yhteistyö pienten ja isojen oppilaiden kesken -se, jos mikä kasvattaa yhteistyötaitoja, empatiaa ja kärsivällisyyttäkin. Opettajien työpanos on jakautunut tasaisesti. Hauska idea myös työstää samaa teemaa koko lukuvuosi.

    VastaaPoista