Seikkailen saduissa-projektin raportti Sodankylästä Sompion koululta
teema, aikataulu, kohderyhmä ja tavoitteet:
Teema: Sadut, suomalaiset eläinsadut ja
hölmöläissadut
Tiedonlähteinä: kirjallisuus, luetaan ja
käsitellään suomalaisia satuja suomeksi ja englanniksi.
Yhteistyö Sompion kirjaston kanssa,
koulukirjaston käyttö
Tavoitteet: Kirjoitetaan ja kuvitetaan ja
tuotetaan videoita, animaatioita, sarjakuvia, musiikkia niiden pohjalta
Oppilaat tekevät työtä
ryhmissä omissa luokissa ja yli luokkarajojen.
Toteutus: Projekti startattiin
mielikirjapäivänä. Sen jälkeen satuja käsiteltiin luokissa ja muun muassa
englannin tunneilla. Lopuksi koko koulu osallistui Satupaja-päivään.
Satupaja-päivän
ohjelma:
Aamupäivä
ekat, kakkoset ja kuutoset:
eläinaiheiset sadut, käsikirjoitukset valmiina
Aloitus Paarmaninsalissa klo 9.00.
Siitä jakautuminen ryhmiin Satupolun luokkiin.
Nukketeatteri: Siina ja Mari
BookCreator: Anu, Tanja ja Katri
StripDesign:Maria, Maire ja Eeva
PuppetPals:Jutta ja Anne
Katri voi tarvittaessa tulla avuksi sinne, missä suurin tarve.
eläinaiheiset sadut, käsikirjoitukset valmiina
Aloitus Paarmaninsalissa klo 9.00.
Siitä jakautuminen ryhmiin Satupolun luokkiin.
Nukketeatteri: Siina ja Mari
BookCreator: Anu, Tanja ja Katri
StripDesign:Maria, Maire ja Eeva
PuppetPals:Jutta ja Anne
Katri voi tarvittaessa tulla avuksi sinne, missä suurin tarve.
Tvt on opiskelussa työvälineenä
Iltapäivä kolmoset, neloset ja viitoset
Toteutuksen aikaisen toiminnan kuvaus: mitä ja miten tehtiin?
Satujen palautukset
PuppetPals, iMovie, iMotion ja BookCreator -työt ladataan ensiksi videona koulun Youtube-tilille.
Sieltä kopiodaan linkki ja avataan koulun Pedanet-sivulta Satupajojen satoa-sivu(pedanettiin pitää kirjautua).
PuppetPals, iMovie, iMotion ja BookCreator -työt ladataan ensiksi videona koulun Youtube-tilille.
Sieltä kopiodaan linkki ja avataan koulun Pedanet-sivulta Satupajojen satoa-sivu(pedanettiin pitää kirjautua).
Opettajien työnjaon kuvaus
·
Sompion koulun opettajat suunnittelivat oman luokan toiminnan edellä
olevien ohjelmien mukaisesti. Thinglinkin suunnitteli koko koulun
opetushenkilöstö yhdessä ja sitä tarkennettiin aamukahvikokouksissa. Tämä on
meille tuttu työmuoto, joka sujui luontevasti, kuten aikaisemminkin erilaisia
koko koulun projekteja toteutettaessa.
·
Oppilaiden kokemuksista keskusteltiin luokissa projektin aikana ja
projektin päättyessä. Oppilaat olivat erittäin motivoituneita ja erityisesti ekaluokkalaiset
pitivät työskentelystä kummiensa (6.lk)kanssa.
·
Projekti oli luonteva tapa toteuttaa koulun TVT-strategiaa.
·
Projektin tuotokset ovat suljetulla Pedanet-sivustolla, johon
vanhemmat pääsevät lapsiensa kanssa tutustumaan. Tässä pieni makupala
onnistuneesta projektista: https://www.youtube.com/watch?v=GpDvqvgRBSU
·
Arvio
oppimiskokonaisuuden onnistumisesta: mikä toimi ja missä onnistuttiin ja mihin
jäi kehittämistä ja mitä itse opimme projektista
Koko oppimiskokonaisuus onnistui hyvin, koska suunnittelimme kaiken yhdessä
ja näin pystyimme huomioimaan erityistoiveita ja – tarpeita. Projektisuunnitelma
eli koulun arjen mukana. Tämä oli mahdollista säännöllisten aamukahvikokousten
avulla. Opettajakunta osallistui aktiivisesti kaikkiin vaiheisiin ja toteutusvaiheessa
oli tarjolla teknistä tukea kuin myös opettaja/ohjaajaresurssia luokkiin. Uuden
opetussuunnitelman laaja-alaiset tavoitteet toteutuivat monella tasolla,
erityisesti monilukutaito, tieto-ja viestintäteknologinen osaaminen ja vuorovaikutustaidot
kehittyivät oppilaiden sekä opettajien keskuudessa.
Seuraavassa monialaisessa oppimiskokonaisuudessa tavoitteenamme on lisätä
oppilaan osuutta suunnittelussa.
Sompion koulun Luotsi-opettajien itsereflektointi:
Katri: Aineenopettajan
rooli alaluokilla on varmaankin ilmiölähtöisessä oppimisessa erilainen kuin
luokanopettajan, koska näkökulma kohdistuu vain omaan opettamaani aineeseen.
Tässä projektissa tunsin että tehtäväni oli antaa tilaa projektin etenemiselle
luokanopettajan tunneilla ja oman aineen ja TVT:n puitteissa tukea projektin
etenemistä.
Anne: 6.luokkalaisten
kanssa oli luontevaa valita satu teemaksi, koska he motivoituivat yhteistyöstä
1.luokan kummioppilaiden kanssa. Luokanopettajana oli palkitsevaa seurata
vuorovaikutustaitojen kehitystä ja vastuunkantoa projektin edetessä. Luokassa
käytössä oleva viikkourakkamenetelmä, jossa oppiainerajat ovat jo valmiiksi
hämärtyneet, tukee hyvin tämän tyyppistä työskentelyä. Opettajan tehtävä on
antaa oma työpanoksensa eniten sitä tarvitsevalle ryhmälle.
Eija: 4.luokkalaisten
kanssa tehty hölmöläisprojekti osoitti haasteellisuutta vuorovaikutus- kuin
tvt- taitojen osalla. Luokka oppi projektin myötä ryhmätyöskentelytaitoja ja
pitämään projektityöskentelyä tavoitteellisena. Tässä vaiheessa luokanopettajan
rooli projektin vetäjänä on keskeinen, koska oppilaiden taidot ovat vielä
kehittymässä ja luokan sisäiset sosiaaliset haasteet vaativat jatkuvaa
monitorointia ja ohjausta.
Katri Juusola, Eija Rahkola ja Anne Siirtola, Sompion koulu, Sodankylä
Projektin aihe on valittu opettajajohtoisesti, kuten varsin monessa muussakin kurssimme projektissa. Onhan useilla kyse ensimmäisestä MOK-kokonaisuudesta
VastaaPoista( niin oppilailla kuin opettajillakin) ja turvallisinta on lähteä liikkeelle opettajien ideoimasta aiheesta.
Ihailtavaa, että koko koulu (1.-6. lk) on saatu projektiin mukaan ja aihe on valittu suoraan lasten maailmasta. Uskon, että oppilaat innostuivat aiheesta helposti. Asettamanne tavoitteet ovat konkreettisia ja realistisia.
Opettajat olivat aktiivisempia suunnittelijoita projektin alkuvaiheessa ja oppilaat sitten aktiivisia toimijoita toteutusvaiheessa. Onnistunut työnjako siis!
TVT_taitoja olette päässeet toteuttamaan monipuolisesti. (Kateellisena täällä, kun tämä ei ainakaan vielä meidän koulullamme mahdollista mm. puutteellisten laiteresurssien vuoksi)
Työnjako opettajien kesken tuntuu onnistuneen hyvin ja aamukahvikokoukset toimivat teillä hienosti. Mielestäni aikaa on varattu sopivan väljästi sekä suunnittelulle että toteutukselle.
Hieno projekti!
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaProjektin aihe vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tämän projektin parissa sekä oppilaiden että opettajien on ollut varmasti mukava työskennellä.
VastaaPoistaOlette hienosti saaneet yhdistettyä sekä aineen- että luokanopettajien ammattitaitoa. Olette myös saaneet tehtyä tästä koko koulun oppiainerajat ylittävän projektin. Tvt-taitojakin on päästy monipuolisesti harjoittelemaan.
Projektin tavoitteet vaikuttavat selkeiltä ja ovat uuden opsin mukaiset. Opettajat ovat olleet suunnittelemassa kokonaisuutta, mutta oppilaillekin on annettu paljon vastuuta toteutusvaiheessa.
Opettajien välinen yhteistyö vaikuttaa toimivalta, samoin aikataulutus. Valmiita projekteja olisi voinut katsella enemmänkin :)
Tästä on hyvä jatkaa kohti uusia projekteja toimivalla yhteistyöllä!
Projektissanne ovat saatu yhdistettyä monia oppimista eheyttäviä ja uuden opetussuunnitelman hengen mukaisia elementtejä: tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen, yhteisöllisyys, monilukutaito, yhteistyö kirjaston kanssa, opettajien toimiva yhteissuunnittelu ja oppilaiden vuorovaikutus. Varmasti laaja-alaisen osaamisenkin osa-alueet ovat toteutuneet.
VastaaPoistaSatujen muokkaaminen animaatioiksi ja sarjakuvaksi motivoivat taatusti isompaakin oppilasta paremmin kuin niiden perinteisempi käsittely. Mielestäni käyttämänne TVT-välineet ja -sovellukset sopivat hyvin aiheeseen. On myös mukavaa, että vanhemmat voivat katsella lastensa tuotoksia. Oli mukavaa nähdä esimerkki yhdestä animaatiosta.
VastaaPoistaTeema oli valittu opettajajohtoisesti, mutta ihanasti oppilaat pääsivät vaikuttamaan projektin kulkuun! Tavoitteet olivat hyviä ja uskon, että niiden toteutuminenkin oli onnistunutta, ainakin oivan näytteen perusteella. Oppilaiden iso rooli esim. mielikirjapäivänä motivoi varmasti entisestään. Aihe on myös niin lähellä oppilaiden maailmaa, että yhtymäkohtia on helppo löytää.
On mukava kuulla, että yhteistyö onnistui ja sitä yhteistä suunnittelu- ja porina-aikaa löytyy helposti muulloinkin. Joustavat suunnitelmat takaavatkin yleensä sen, että projekti onnistuu :)
Ihanaa, että saitte aikaan myös toimivaa yhteistyötä eri luokka-asteiden ja luokan- ja aineenopettajien välillä. Mitä monipuolisemmaksi saa tekijäporukan, sitä monipuolisempi monesti on myös tuotos ja oppiminen.
Mukava Mok-aihe :) Ja hyvä esimerkki siitä, että varsinainen toteutus voidaan tehdä myös yhtenä teemapäivänä, välttämättä ei tarvita usean päivän tai viikon aikataulua. Tämä onnistuu, kun etukäteistyötä on tehty sopivasti eri luokissa ja kun kaikki pistetään yhteen, homma toimii. Hyvin olitte saaneet yhdistettyä eri oppiaineita, ylittäneet luokkarajoja sekä vielä saaneet mukaan sekä luokan- että aineenopettajia.
VastaaPoistaJäin pohtimaan sitä, kun monessa kommentissa on tartuttu opettajalähtöiseen tavoitteen asetteluun. Minkä verran tässä asiassa voidaan vastuuta siirtää oppilaille? Eikö ole kuitenkin tärkeää, että eri oppiaineiden sisältötavoitteet täyttyvät näissä mok:ssakin, vai miten näissä mennään? Mikäli oppilaat itse asettavat kokonaisuuksille tavoitteet, on sitä harjoiteltava kovasti. Oppilailla tulee olla myös jonkinlainen kuva siitä, millaisia tavoitteita voidaan tässä yhteydessä asettaa. Äkkiseltään tuntuu aika haasteelliselle tehtävälle. Opettajan ohjausta tarvitaan kyllä paljon ja ovatko tavoitteet silloin oppilaiden itse asettamia?
Tässä teidän raportissa oli hienoa myös, että olitte saaneet linkitettyä mukavan valmiin tuotoksen myös meidän muiden ihasteltavaksi. Tämäkin mok olisi sellainen, joka olisi kiva toteuttaa myös omassa koulussa.
Tavoitteet olivat konkreettisia ja realistisia, jotka varmasti hyvin toteutuivat projektin aikana.