Tapakasvatusta tarvitaan aina, eikä eri
kulttuurien tunteminenkaan näinä päivinä ole pahasta. Näillä ajatuksilla
lähdimme pohtimaan kolmen luokan ja neljän opettajan yhteistä
tapakasvatus-teemaa. Kolmeosainen projektimme sai nimeksi Welcome to Behaviour
Airlines. Sen kohderyhmänä oli kaksi neljättä luokkaa ja valmistava luokka.
Lisäksi S2-opettaja toimi projektissa aktiivisena aikuisena. Opettajat
työskentelivät tiiviisti koko projektin yhteydessä ja on kovin vaikea eritellä,
mikä työnjako oli. S2-opettajan vastuulla oli yhteydenpito haastateltaviin, ja
minä hoidin aikataulutuksen. Kaikki muu tehtiin yhdessä ideoinnista toteutuksen kautta arviointiin. Jakson tavoitteena oli lisätä eri maiden
tapojen ja kulttuurien tietämystä, lisätä ymmärrystä arjen tapojen merkityksestä
toisten huomioimisessa, lisätä oppilaiden yhteistyötaitoja sekä kannustaa
luoviin ratkaisuihin toteutuksissa.
Projektimme käynnistyi lokakuun lopussa,
jolloin mietimme yhdessä, mitä tavat ovat. Sen pohjalta teimme
haastattelukysymyksiä tuleville vierailijoille. Vierailijat olivat koulumme maahanmuuttajaoppilaiden
perheenjäseniä. Tutuiksi tulivat Somalian, Venäjän, Englannin ja Venäjän tavat.
Lisäksi oppilaat pääsivät tutustumaan vanhan ajan koulutapoihin kahden
veteraaniopettajan kertoillessa värikkäästi omista kouluajoistaan.
Vierailujen
jälkeen oppilaat jaettiin ryhmiin. Jokainen ryhmä otti yhden maan tapojen
opettelun tavoitteeksi. Ryhmän tehtävä oli sen jälkeen keksiä jokin
toiminnallinen tehtävä, jolla esittelevät opitut asiat. Pisteellä
vierailevat oppilaat olivat turisteja ja pisteen oppilaat olivat
lentokenttävirkailijoita. Kun tehtävä oli suoritettu onnistuneesti, virkailija
antoi uuden matkalipun turistiryhmälle. Pisteillä oli tietokilpailuja,
lautapelejä, näytelmiä, kuva-arvoituksia ja julisteita.
Otimme
paljon kuvia työskentelystä ja haastateltavista. Lentokenttätyöskentelyn
jälkeen pidimme väliarviointikerran. Silloin katselimme kuvia ja muistelimme
projektia. Arviointitilaisuus antoi meille opettajille paljon informaatiota,
mutta uskon oppilaidenkin hyötyneen siitä. Moni oppilas kertoi, että omaa
pistettä oli kiva suunnitella ja toteuttaa, mutta vierailu toisen pisteellä
saattoi olla pitkästyttävää. Lautapelipiste oli kaikista mieluisin turisteille,
joten luultavimmin seuraavalla kerralla tämä tuotos saattaa olla suosituin.
Arvioinnissa
nousi esiin se, että kaikki vierailijat nostivat arjen kohteliaat käytöstavat
esiin. Jokainen vieras vastasi ”Mitä haluaisit tuoda omasta kotimaastasi
Suomeen?”-kysymykseen: Lisää kohteliaisuutta.
Niinpä mietimmekin, mitkä asiat pitäisi nostaa meidän koulussamme arjen
huomaavaisuuksiin, jotta huomioisimme toisemme paremmin. Listan asiat teimme
Canva-sovelluksella julisteiksi, jotka pikku hiljaa ilmestyvät koulumme
seinille.
Koulunne on ilmeisesti lähtöjään monikulttuurinen. Millainen on kokemuksenne, edistikö projekti kulttuurien välistä yhteisymmärrystä? Tuliko oppilaiden tekemissä haastatteluissa tai muussa oppimistilanteessa esille, että tapoja olisi ymmärretty väärin, koska toista kulttuuria ei ole tunnettu?
VastaaPoistaKoulussamme on 80 maahannuuttajataustaista oppilasta. Ehdottomasti koimme, että projektin myötä kasvoi oppilaiden halu tietää toisista kulttuureista enemmän. Ihan väärinymmärryksiä ei sinällään löytynyt. Kysyimme kaikilta vierailijoiltamme, onko Suomessa jotain tapoja, joita he ihmettelevät. Kaikki vieraamme toivoivat enemmän kohteliaisuutta ja toisen huomioimista. Se kolahti oppilaisiimme. Pidimme asiasta vielä aamunavauksen . Selvästi ainakin tervehtiminen ja oven pitäminen auki seuraavalle ovat lisääntyneet huomattavasti arjessamme.
PoistaOiva esimerkki MOK:sta, jossa lähtökohtana on monikulttuurisuus. Ajankohtainen aihe juuri nyt, kun kouluissa järjestetään opetusta turvapaikanhakijoille ja valmistavia luokkia syntyy eri paikkakunnille. Eilen A-studiossa oli tästä asiaa ja mm. haastateltu opettaja toi esille toisten kulttuuriin tutustumisen merkityksen. Ohjelma on vielä katsottavissa Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-2449640
VastaaPoistaToteutuksenne on luova ja kekseliäs, siinä on tuotettu hienoja materiaaleja ja aihetta on lähestytty mielenkiintoisesti "roolileikin" kautta. (Lentokenttätyöskentely). Erityisen hienoa, että projektiinne osallistui myös henkilöitä koulun ulkopuolelta! Uskon, että tämän MOK:n vaikutukset ovat suuremmat kuin mitä heti on nähtävissä!